Posttaki yazılanları okudum, ben de kendimce birşeyler yazmak istedim okuyanlara inşallah fayda sağlayabilirim 🌺 faizin haram oluşu ayetle sabit, ayetleri yazanlar olmuş zaten. Haramlığı kesin olarak bilinen birşeyin azı ya da çoğu gibi bir ayrımı olmaz, ister 1 lira ister bin lira olsun hepsi de aynı hükme tâbidir. Faiz hakkında biraz yanlış bir zan oluştuğunu fark ettim, sanki sadece biz emeğimizden fazlasını cebimize koyarsak faiz olur ama karşı taraf bizim emeğimizden kâr elde ederse faize sadece o bulaşmış olur gibi düşünülüyor, bu tamamen yanlıştır. Ortada karşılıklı yapılan birşey var ve kâr-zararı kimin yaptığının bir önemi yok her iki taraf da aynı oranda mesul tutulur. Zaten faizin haram kılınmasındaki en büyük hikmetlerden biri bu değil midir? Kimse haksız yere para kazanmasın ne zulmetsin ne de zulme uğrasın. Bu sadece faiz için de değil birçok durumda da karşılıklı olarak her iki taraf sorumlu tutuluyor, “rüşvet alan da veren de ateştedir” buyuruyor peygamberimiz. Dövme yapan da yaptıran da aynı oranda sorumlu tutuluyor. Faizde de durum tam olarak böyledir. Dinimize dair emir ve yasaklar hakkında konuşurken lütfen şu düşünce yapısını bırakalım: “ona gelene kadar daha ne haramlar var”. Bu bakış açısı müslümana yakışmaz. Hiçbirimiz mükemmel değiliz ve Allah da bizden mükemmellik beklemiyor orası amenna. Ama bu yolda gayret göstermemizi ve olabildiği kadar hak yol üzerinde olduğumuzu görmek istiyor. İslam kelimesi teslimden gelir. Müslüman teslim olan kişi anlamına gelir. Yani hakiki anlamda müslümanlık iddiasında bulunmak “ben herşeyiyle bu dine uygun bir yaşam sürme çabasında olacağım” demektir. İslamın bir kısmını uygulayıp bir kısmını terk etmek gibi bir tercih durumumuz olmadığını bilmeliyiz. Bazı meseleleri hayatımıza geçirmekte zorlanıyor olabiliriz, ama hiç olmazsa yapamadığımız şeyi küçük görerek kendimizi rahatlatmaya çalışmayalım. “Allah’ım ben yanlış olduğunu biliyorum, senin rızana uygun hareket etmek istiyorum bana yardım et” diye samimi dualar etmek kalbimize tahmin edemeyeceğimiz kadar ferahlık verecektir. Peki faize bulaşmadan hayat nasıl devam edecek? Birincisi, bazı kişiler kredi kartını öne sürmüş, kredi kartının ödeme gününü geçirmediğimiz müddetçe faize bulaşmış olmuyoruz, bu sebeple kullanmak isteyen kullanabilir. İkincisi, ev aslî ihtiyaçlardan sayılır, kişi ev sahibi olmayı isteme konusunda asla yadırganmaz ama bu durum yine de faizli bankadan kredi çekme ruhsatı vermiyor. Önümüzde iki seçenek var, emin evim gibi sistemler ya da katılım bankaları. Aslında her ikisi de içlerinde ufak da olsa şüphe barındıran tercihlerdir ama maalesef yüzde yüz bir güvenle yönelebileceğimiz başka bir tercih hakkımız olmadığı için hiç olmazsa net bir şekilde haram olandan uzak durup şüpheli olana yönelmek çok daha isabetli olur. Faizli bankalarla hiç mi işimiz olmayacak ya da maaşım oraya yatıyor günaha mı giriyorum gibi sorular geliyor, faizli bankada faize bulaşacak hiçbir iş yapmadığımız müddetçe kendi paramızın muhafazasında bir sakınca yoktur, ikisini birbirine karıştırmamak gerekiyor. Ben sadece ihtiyaç kredisi çekilecekse bunun faizli bankadan olmaması gerektiğini söylüyorum. Son olarak, “rızkı veren Allah’tır” sözünü sadece dilimizle değil kalbimizle söyleyelim. Bu yan gelip yatmakla ne de olsa Allah bana rızık verir mantığı değildir. Tevekkül dediğimiz bir terim var, biz elimizden geleni yaparız, bundan sonrasını Allah’a havale ederiz. Peygamberimiz şöyle buyuruyor: “Eğer siz Allah’a hakkı ile tevekkül etseniz kuşlar gibi rızıklanırdınız. Onlar aç gider, tok dönerler." Geleceğe dair bu denli bir rızık endişesi imanî noktada birşeylerin tam oturmadığını gösterir. Biz çalışır çabalarız ve geleceğimiz için elimizden geleni yaparız, ama sırf geleceğimizi garantiye almak adına asla harama bulaşmayı göze almayız. Bereket kavramı çok başka birşey, belki hayatımız boyunca ev sahibi olamayız ama Allah bize öyle bir bereket verir ki evimizde yiyeceğimiz hiç eksik olmaz. Tersi de mümkün, belki bir değil birden çok evi olan biri olur ama Allah bir sebeple ondan bereketi çekip alırsa o kişi sofrada ne yese de doymuşluğunu hissedemez. Allah’ın bir liraya vereceği bereket belki bin lirası olanda olmayacaktır. Allah hepimize de hayırlı kapılar açsın rızasına yakışır hayatlar yaşatsın 🤲🌺