Hanımlar iyi geceler,
Konu hakkında bilgi sahibi olan annelerin yönlendirmelerine ihtiyaç duyduğum bir konu olduğu için post açmak istedim. Biraz uzun olabilir, şimdiden okuyanlara teşekkür ederim.
Benim 12 yaşında, otizmli bir kuzenim var. Bu zamana kadar ailede “otizm” kelimesi hiç kullanılmadı. Açıkçası yengemin de pek bir bilgisi olmadığı için kuzenim bu yaşına kadar hiç özel bir eğitim almadı veya devamlılığı olan bir tedavi/eğitim süreci yaşamadı. Zaten hiçbirimiz daha önce böyle bir kelimeyle ve durumla tanışmadığımız için bilinçsizdik ve yengem hep “psikolojik destek alması gereken durumlar yaşıyor” diyerek bizi bilgilendirdi. Kuzenim uzun süre ilaç kullandı ama hiçbir faydasını elbette görmedi.
Ne zaman ki ben anne oldum ve otizm hakkında bilgi sahibi oldum, o zaman kuzenimin de otizmli bir birey olduğu bilincine vardım. Öncesinde hep yengemin söylediği şekilde “zor bi çocuk” diye nitelendiriyorduk. Otizmli olduğunu anladığımı da hiçbir zaman yengeme açık açık dile getirmedim çünkü kabul etmiyor asla.
Konumuza gelecek olursak,
Ailesinin bilinçsizliği mi dersiniz artık, bilipte üstünde durmaması mı dersiniz bilemeyeceğim ama bu sebeplerden dolayı hiçbir eğitim süreci yaşamayan kuzenim şu an çok ağır şekilde yaşıyor otizmi. Birkaç örnek vermek istiyorum;
Koşamıyor,
Konuşma geriliği çok fazla,
Öğrenme güçlüğü çok fazla,
Adına tepki vermiyor,
Duygularını ifade edemiyor,
Hiçbir şekilde göz teması kurmuyor,
Bisiklete binemiyor,
Saçlarını kestirmek istemiyor,
Desteksiz merdiven inip çıkamıyor,
Trikotillomani yani kirpik yolma durumu var. Hatta bunu çok fazla yapıyor, hiç kirpiği yok. Kirpikleri çıktığı an tekrar yoluyor.
Ekolali yani tekrar etme/yineleme aşırı derecede var,
Son zamanlarda kendini “bozkurt”lara benzetiyor. Siyasi olarak söylemiyorum bunu, kendini kurt zannediyor. Gözlerinin kurt gözü gibi keskin olduğunu, her şeyi görebildiğini falan söylüyor. Ayrıca uluyor ve kurt sesleri çıkarıyor.😞
Aklıma gelenler bu şekilde. Şimdi sormak istediğimse şunlar. Birincisi bu kendini bir hayvana benzetmek, ulumak, bunu neden yapıyor olabilir? Araştırıyorum ama neden olduğunu net açıklayan bir yazı bulamadım.
Nasıl bir yol izlemek gerekiyor? Nasıl bir eğitim aldırmak gerektiği konusunda hiçbir fikre sahip değiller. Bütün gün bilgisayarda olmadına izin veriyor annesi. Nereden başlamak gerekir? Bu yaştan sonra ne derece düzelme sağlanabilir eğitimle? Beni bilgilendirebilir misiniz lütfen? Teşekkürler.🙏