xfttmnurr Bebekler yaklaşık 6 aydan önce bir şeye alışmaz ki, öyle bir yetileri yok. Anne-babalar tv açmaya alışır olsa olsa. Bebekler o aylarda ve önündeki birkaç yılda daha çok sosyal iletişim ister, taklit ederek öğrenir. Ekranda karşılıklı bir iletişim olmadığı için de, sosyal etkileşimle dolması gereken saatler tek yönlü bir etkileşimle dolmuş olur. Ekranın en önemli zararı konuşma gecikmesi, zeka geriliği vs değil ki (10bin dereceye yaptığınız yoruma istinaden diyorum). Ekranın benim için en korkunç yanı sosyal etkileşimi baltalaması. Şöyle bir etrafınıza bakın, haberlere bakın. Ekranın içine doğan, pandemi ve sonrası ekrana gömülen nesle bakın ve bir düşünün neden artık haberlerde empati eksikliği, sosyopati, mizojini vs sebepli çocuk ve genç suçları bu kadar arttı diye. Konuşma er ya da geç öğrenilir bir sorunu yoksa, zeka da zaten doğuştan bellidir ne olduğu. Ama sosyal etkileşim yaşamın ilk yıllarında her şey bence. Bir insan empatiyi, iyiyi-kötüyü, sosyal ilişkiyi başka insanlardan yüzyüze iletişimle öğrenir. Yaşamın en değerli bu ilk yıllarını o yüzden heba etmemek gerekiyor. Yoksa daha çok suça sürüklenen çocuk görürüz, incel denen garabeti görürüz, uyaran eksikliğine bağlı otizm benzeri semptomlu çocuk görürüz. Kimse takdir görmek ya da en iyi anne madalyası almak için bu zorluğa katlanmıyor, bir sebebi tabi ki var öcü gibi bakılmasının. 0 ekran çok zor evet ama tv icadı öncesi de insanlar çocuk bakıyordu. TV olmazsa olmaz bir şey değil demek ki. En azından imkanlar dahilinde bir denge kurmak, önceliklendirme yapmak çok önemli. Yanlış anlamayın ama 5 ay bu dengeden çok uzak fikrimce.