Lenali
ozge918
Kanda pozitif endoskopide negatifse potansiyel çölyak deniyor. Yani hayatının herhangi bir döneminde çölyak olabilir, olmayada bilir. Bu hastalar takipli ilerliyor.
Benim kızımda böyle oldu. 3,5 yaşında tesadüfen başka bir hastalıktan çölyak da bakıldı ve kanda pozitif çıktı. Hemen endoskopi yapıldı. Ancak bağırsaklarda herhangi bir bozulma olmadığı için çölyak değil dendi. İşk hittiğimiz doktor semptom olmazsa gelmenize gerek yok dedi. Ama biz başka bir doktora daha hittik, o da takip edileceğimizi söyledi. 6 ayda bir kan verdik hepsinde de kanda pozitif çıkmaya devam etti. Ama hala bir semptom yoktu, 1 sene sonra tekrar endoskopi yapıldı. Bu sefer bağırsaklarda bozulma vardı. Ancak çölyakta bağırsaktaki moculma marsh1,marsh2, marsh3a, marsh3b ve marah3c olarak sınıflandırılıyor. Marsh3 ler en ileri seviyeler.
Benim kızımda marsh 1 çıktı, doktor da gidişat belli, 0’dan 1 ‘e gelmiş kanda da düşmüyor çocuğa boşuna tahribat vermeye gerek yok dedi ve diyete başlattı kızımı. Bazı doktorlar marsh 2 ve 3 te diyete başlatıyormuş araştırdığım kadarıyla.
Ancak bazen kanda pozitif ve semptomlarda ağırsa endoskopi istemeden de diyete başlatan doktorlar oluyor ama endoskopi kesin tanı için en iyisi oluyor.