Beriska benim kızım çölyak. 3,5 yaşında transglutaminaz yüksek çıktı. Endoskopide henüz bağırsaklarda bozulma başlamamıştı. O yüzden diyete başlatmadı doltor. Potansiyel çölyak şu an ama takipli gitmek gerekiyor dedi. 3 ayda bir kan testi yaptırdık. Demir değerleri düşmeye başladı. 1 sene sonra tekrar endoskopi yaptırdık be arık bağırsak yapısı bozulmaya başlamıştı.
Biz genetik olarak uzun boylu olduğumuz için kızımın boy kilo yaşıtlarından öndeydi, biz biraz tesdüfen farkettik çölyak olduğunu. Başka bir senepten ishal olmuştu geçmeyince doktora gittik, Kayınvalidem çölyak olunca şüphelendi ve test yaptı pozitif çıktı. Ama ishali çölyak ile alakalı değilmiş. Tabii bu vesileyle çölyak risk grubunda olduğunu öğrendik.
4,5 yaşında net tanı aldı ve siyete başladık. Biz evde gluteni tamamen kestik. Ekmek tahtası, tahta kaşılar, teflon tavalar hepsini değiştirdim. Fırını iyice temizledim. Dışarda zaten pek birşey yemiyoruz çok nadir yiyoruz onda da özellikle söylüyorum ekmeğe değmesin vs.
Okula hergün gluten içeren yemeğin aynısının glutensizini yapıp gönderiyorum. Beni en zorlayan kısım bu. Hergün yemek yapıyorum. Bazen 2 bazen 3 bazen 4 çeşit yemek tatlı börek… ama çocuk arkadaşlarının tabağında gözü kalmasın diye yapıyorum mecbur.
Bir de sosyal ortamlarda zor oluyor, topluca doğum günü, yemek, kahvaltı organizasyonları oluyor ekmeği, simiti evden götürüyorum.
Benim kızımın antikorları 6 ayda sıfırlandı. Boyu uzundu ama diyete başladıktan sonra sanki daha da bir boy attı, demir değeri yükseldi. Deri semptomları olurdı onlar geçti. Ve de daha öncesinde çok öfkeli gergin bir çocuktu diyet sonrası daha ılımlı bir çocuk oldu. Belki yaşı ile alakalıdır bilemiyorum.
Ama şöyşe bir durum var, dediğim gibi biz çok tesadüfi çok erken dönemde farkettik. O yüzden çapraz bulaş olayına çok çok dikkat etmiyoruz. Mesela dediğim gibi kreş içşnde gluten yok diyorsa yediriyorum okulda. Ama bazı vakalarda ilerlemiş oluyor ve kullanılan baharat bile etkileyebiliyor. Ama diyete uyduğunuz sürece çocukta gözle görülür iyileşme oluyor. Hem de küçük yaşta olunca kabullenmesi, alışması daha kolay oluyor.