adakus48 benim kızım çölyak. 1 senedir takipteydik 2 ay önce kesin tanı kondu. Biz çok başında öğrendik o yüzden bir semptom yoktu. Gluten aldığında da gözle görülür bir rahatsızlığı olmuyor.
Kreşe gidiyor, hergün içinde gluten olan yemeklerin aynısnın glutensizini evde yapıo yolluyorum. Eğer içerik olarak gluten içermiyorsa kreşte çıkan yemeği yiyor. Ama bu durumda da çapraz bulaş riski oluyor. Önümüzdeki ay kan testinde eğer antikorlar düşmediyse bütün yemekleri evden göndereceğim.
Her glutensiz yazan ürün de glutensiz olmuyor, hala çapraz bulaş riski olabiliyor. Bu nedenle şçerik okumak çok önemli. Genelde eser miktarda gluten içerebilir yazıyorlar gluten maruziyeti varsa. Kullandığınız baharata kadar dikkat etmek gerekiyor. Birisi yukarda lays yazmış ama layslerde de çapraz bulaş riski var.
Çölyak dernekleri var onların internet sitelerinden uygun markaları ürünleri takip edebilirsiniz. Dernekler düzenli olarak denetliyor ve ona göre sayfalarında yayınlıyor veya listeden çıkarıyor.
Bir de glutensiz beslenmek evet sağlıklı ama glutensiz beslenirken glutenlinin yerine sürekli alternatif koymak sa sağlıksız oluyor. Mesela ekmek yemiyorsunuz ama glutensiz ekmek yiyorsunuz, bu sefer nişasta ve şeker yüklüyorsunuz vucuda. Makarna, pasta börek için de yanı şey. Tabii karabuğday unu kullanırsanız o daha iyi ama onun da lezzeti olmuyor. Mesela ekmeği mümkün olduğunca azaltmak hatta komple bırakmak lazım, makarnayı da öyle….
Sosyal ortama girilmediği sürece zorluğu yok. Ama okul ortamında, çocuğun gözü kalmasın diye alternatif ürün koymak zorunda kalıyorsunuz. Ya da sosyal bir organda, ya da dışarı çıkarken illa ki yanınıza nolur nolmaz bişey almak gerekiyor.