Simba61 hiç mi kelimesi yoktu. Benim oğlumda yeni yeni parmak ucu yürüyor nadiren. Günde bir kes dört beş Adım falan. Bide gözümün içine baka baka yapıyor kızcağımı bildiği için. Biz de kelimeler şöyle baba dede mama anniiii beni ayy ya da annn diye çağırır bazen aaa diye çağırır baba nereye gitti oğlum deriz iş der tabi işin anlamını bilmez ama biz işe gitti dediğimiz için iş der birkaç Sefer aydede hakkında konuştuk aydede dedi. Birde bize cevap veriyor ama kendi dilinde karmaşık anlamsız kelimelerle. Bizimke iletişime geçmek için can atan bi çocuk. Balıkçısı yeni geldi yabancı olmasına rağmen baktı süzdü inceledi kek yedirdi babası Mutfağa götürürken bakıcısına döndü gel gel yaptı yani sende gel anlamında. Eve misafir çocuğu geldi mi yan yana paralel oyun oynar hatta oyuncaklarını paylaşamaz elinden alır, dün eşimin arkadaşı geldi oturmaya adam buna sesleniyor hemen dönüp bakıyor hatta bi ara adam buna ilgiye kesti diye önüne geçti ayaklarını vurdu bana bak demek istedi dikkat çekmeye çalıştı. Sadece dışarı çıktığımızda uyaran çok oldığu için mi bilmiyorum genelde kendi halinde koşar takılır çocukların arasına girip kaynaşmaz parkta da öyle ama kaçmaz yanlarında bazen durur izler onları. Misafirlikte koşturur arkadaşıyla oynar falan, biri ona top attımı o da ona atar, taklit yeteneği çok güzel babası ne yaparsa ben ne yaparsam hemen o da yapar, şaşırma hareketi yapar a aaaa der ağzını açıp, işaret parmağını çok sık kullanır mutlaka gördüğü şeyleri bizim de görmemiz için uğraşır çırpınır… kreşe gitmediği için tam olarak sosyal mi değil mi bilmiyorum ama bizimle aşırı sosyal bi çocuk, otizm aslında temek olarak sosyal iletişim bozukluğu konuşma da bunalrdan sadece tek bir belirti. Çocuk konuşmaya istekli aslında ağzında sürekli laflar var… ve bazı anlamlı işaretlerin olması bile kelime sayılıyormuş, otizm kadar ciddi bi meselede her geç konuşan konuşamayan çocuk otizm tanısı alsaydı baya çocuk otizm olabilirdi. Şimdi benim oğlum konuşmuyor mu sayılıyor, otizm bir iletişim isteksizliği değil midir ? Anlamlandıramama idrak etmede zorluk değil midir ? Anlamayan çocuk konuşamaz dedi Sabri hoca… e benim oğlum anlıyor hem de dedikodu yapsak onun halkında konuşsak dönüp bize bakıyor hemen. E bu çocuğun alıcı dili gelişmiş. İletişimi de iyi bi çocuk, yani bunları yapabilen bir çocuk, otizm riski altında olabilir mi kelime azlığından… ben burada okuduklarımdan sonra oğlumun her hareketini inceleyip psikolojimi bozdum. Hayatımda bir kere psikiyatri doktoruna gittim. Çocuğum beş dakka durdu odada hemen oyuncaklara gitti oyuncaklarla oynarken doltor Alparslan diye seslendi dönüp hemen baktı, arkasını işaret ederek ayıya bakar mısın ne kdr güzel dedi dönüp baktı. Bu çocukta otizm yok aklından çıkar, sadece odadan çıkmak için çok ağladı çok aşırı tepki verdi e bide hareketli diyorsunuz belki ilerde dehb si var derim size dedi ama bunun için bile çok erken dedi. Korkulacak bişey değil o dedi. Dil gelişimi evet geride 3 ay bekleyelim gelişim testi yapalım sonuçlara göre yönlendiririm dedi. Oğlum pek durmadı odada çıkmak istedi ama hem bizi dinledi hem de çocuğu gözlemledi bu yorumları yaptı. Benim korkularım şuydu. Oğlum bazen kendi etrafında dönüyor ama dünyası bizde bize gülüyor biz seslendiğimizde duruyor dikkatini dağıtınca duruyor kısa dönüp duruyor. Bunu arladşamın çocuğuda yapıyordu yeğenimde yapıyordu Ve birçok çocuk. Sonra heyecanlanınca ellerini gerip böyle açıp kapar gibi dönderiyor gibi yapıyor. Bu hareketi sormak için gitmiştik aslında psikiyatriye. Olabilir heyecanlanınca yapıyor dedi. Dürtüsellik olabilir belki dedi. Bir de son bir haftadır parmak ucuna basıyor üç beş adım o kdr basarken de bana bakıyor gülüyor sonra tekrar düz yürüyor… yuvarlak silindir gibi nesneler eğer yere düşüp de dönerse hoşuna gidiyor alıp tekrar atıyor dönmesini yuvarlanmasını izliyor heyecanlanıyor. Mesela hayali oyun oynuyordu oyuncak bardakla su içer gibi yapıyor bana içiriyor yemek yiyormuş gibi yapıyor sonra bardağı aldı masanın üstünde yuvarladı izledi tekrar yuvarladı izledi heyecanlandı… sonra bıraktı başka şeyle ilgilendi… bugün de yolda giderken böyle parlak yazılı dükkan isimleri oluyor ya onları gösterdi bana , dikkatini çekti. Otizm de şiddet te önemliymiş. Sürekli parlak çizimlere bakmak saatlerce dönen bişeyi izlemek bunların süresi sıklığı da önemliymiş. Bunların çoğu çocukluk hareketi diyorlar. yani diyelim ki az da olsa otizmde etkilenen bir çocuk olsaydı bizimle olan iletişimi bu kdr harika olabilir miydi ? Siz diyorsunuz ki göz teması kısıtlıydı, bu aslında iletişim eksikliği oluyor otizmin en büyük belirtisi. Benim Problem olarak gördüğüm şeyler otizm tanısı almamıza yeterli olur mu ?? Bu çocuk algılıyor anlıyor ve kendi dünyasında değil, bizim dünyamızda… cıvıl cıvıl bi çocuğum var. Bu hareketleri yapması onu otizmli yapmaya yeter mi ??? Siz bilgilisiniz diye soruyorum size.