joyfulmom şimdi ben sizin fırsatçı üretici dediğiniz kısımdayım o zaman işin bir de bu tarafını anlatayım. Üretim yapabilmek için ham madde yurt dışından geliyor haliyle dolar bazında ve peşin alıyorum. Ülkeye sokabilmek için hammadeye verdiğim kadar vergi verip üstüne bir dünya evrak hazırlıyorum ki o evrakların hazırlanması da maliyet. Sonra ham maddeyi işlemek ve satabilmek için yardımcı madde , ambalaj, etiket, elektrik ve işçi maliyeti gibi giderlerim oluyor ve bunların hepsine son 1 yılda %150 belki daha fazla zam geldi. Malımız hazır şimdi satışa çıkaracağız. Pazarlaması için de çalışan var onun araç, konaklama, maaş vb. maliyeti var üstüne malın sevkiyatı için kargo veya nakliye şirketi ile çalışmak gerek benzine gelen zamları düşünün. Bakın daha dükkan, depo, üretim tesisi kiralarına girmedim. Üstüne bir de devlete verdiğimiz vergiler var.
Ben tüm bunları peşin ödeyerek malı satıyorum. Karşılığında bana 1 yıl vadeli Türk Lirası çek veriyorlar onu da öder mi ödemez kaçar mı belli değil. Zaten 1 yıl sonra sattığım malın değeri de benim aldığım gibi değil.
Bizden mal alan bayi de haliyle kendi giderlerini düşünüp üstüne kar koyarak satıyor ki işi sürdürebilsin.
Şimdi siz söyleyin bu durumda üretici hiç zam yapmadan zararına satış mı yapmalı yoksa tüm bu süreçte çalışanı işten çıkarıp üretimi mi durdurmalı?
Peki üretici-satıcı mı fırsatçı yoksa ekonominin dengesini bozanlar mı?