MelinayAsel29 zekat, fitre ve fidye gibi malî ibadetlerin ortak özelliği ihtiyaç sahibi birilerine verilmesidir. Hasta olanlara yapılacak yardım sadaka olarak yerini bulsa da malî ibadetler olarak geçerli olmaz. Tedavi amaçlı bir çocuğa para verilecek olsa da bu para bizzat çocuğa verilmeyip velisine verileceği için velisinin yani ailenin ihtiyaç sahibi kategorisinde olup olmadığı önem arz ediyor. Eğer ihtiyaç sahibi olduğu bilinirse sma’lı bir çocuğa zekat, fitre ve fidye verilebilir. Valilik onayı hangi şartlarda veriliyor diye çok araştırmış olsam da net birşey bulamadım. Eğer ihtiyaç sahibi olma kriteri gözetiliyorsa gönül rahatlığıyla o ailelere verilebilir. Yalnız verilme şekliyle ilgili özellikle dikkat edilmesi gereken bir husus var ki zaten postta sorulan soruyla direkt bağlantılıdır. Ben de araştırmalarım sonucunda yakın zamanda öğrendim valilik onaylı hesaplara gönderilen para o çocuk için kullanılamayacak olduğunda toplanılan para başka bir çocuğun hesabına aktarılıyormuş. Oysa çok fazla bilinmiyor olsa da zekat, fitre ve fidyenin her biri için çok önemli bir şart vardır o da temliktir. Temlik verilen paranın başkasının mülküne geçmesi demektir. Ben falanca kişiye niyetle para veriyorsam ama o kişi kullanamadığı için para başkasına aktarılıyorsa ortada bir belirsizlik oluşur ve temlik şartı gerçekleşmemiş olur. Böyle bir durumda imkan varsa gerçekten sma hastası olduğu bilinen bir çocuğun ailesinin şahsî hesabına para yatırmak temliği sağlamak açısından daha uygundur. Çoğu yorumda niyet önemli ifadesini gördüm. Hayır maalesef herşeyde böyle esnek davranamıyoruz. İbadetler kendi içinde bir disiplin barındırır, her birinin kendine özgü kuralları vardır ve biz bu kurallara uymadan hareket ettiğimizde ibadeti yerine getirmemiş oluyoruz. Sadaka gönülden gelerek yapılan bir ibadet olduğu için onun hiçbir kuralı yoktur, sma hastalarına ihtiyaç sahibi olup olmadığı bilinmeden veya valilik onaylı hesaba başkasına aktarılma ihtimaline rağmen kişi dilediği zaman dilediği miktarda sadaka yardımında bulunabilir. Ama yapmakla sorumlu olduğumuz ibadetlerde niyet önemlidirden daha öte kurallar olduğunu bilmeliyiz 🌺