Ummhafsito Ek gıdaya geçiş sürecinde anneler için önemli bazı noktalara değinme gereği duyuyorum.
Bu zamana kadar anne sütü ile beslediğiniz bebeğinize farklı tatlar tattıracağınız güzel bir döneme geçiyorsunuz.
Bu tatlı ama telaşlı dönemde güzel bir şekilde ilerlemek için önerilerimizi dikkate alın.
1)Öncelikle ek gıdaya geçiş için acele etmemeli ve 6. ayı beklemeniz öneririm
2)Besinleri tattırarak başlamalı ve 3 gün kuralına uyarak vermelisiniz.
3)Bulamaç yapmadan besinleri tek tek başlamalısınız.
4)İlk başlayacağınız besinler sırasıyla yoğurt, sebze püreleri ve meyve püreleri olmalı.
5)Çorbalara et suyu 6. ayda ilave etmeye başlayabilirsiniz.
6)İlk 6-8 aylık dönemde ek gıda günde 2 öğünü geçmemeli ve miktar En fazla 1 çay bardağını kadar olmalı
7) 9-12 ay döneminde ise 3 öğünü geçmemeli ve yine miktar 1 çay bardağını kadar olmalı
Ek gıdaya başlarken iki kez çekilmiş kuzu kıyması yemeklere 7. Ay itibariyle ilave edilir. 8. Ay itibariyle balık verilir.
Çocuklara yemek sunarken blender kullanmayı hiç önermiyoruz. Yalnız kuruyemişler blenderden geçirilebilir. 2.5 yaşa kadar kuruyemişler direk bebeklere verilmez. Badem, fındık, ceviz 8. Ay itibariyle blenderden geçirilerek verilebilir.
Yumurtanın sarısı 6. Ay itibariyle , 8. Ay itibariyle beyazı verilebilir.
EK GIDAYA GEÇERKEN YAPILAN TEMEL HATALAR
1)Biz sofradayken bebeğimizi kucağımıza aldığımızda bir şeylere uzanmaya baslar ve onları yemeye çalışır. Aileler hemen o besini bebeğe tattırırlar. Ayına uygun mu değil mi diye hiç sormadan. En temel hatalardan biri bence bu.
.
2) Ayına uygun olmayan miktarlarda yemek yedirmek. Hic bir çocuk başlangıç aşamasında bir kase corba veya bir kase yoğurt bitiremez. Hatta 9. Ayın sonlarında anne sütünün beslenmede payı hala cok fazladır. O sebeple 1 yaşına kadar cocukları zorlamamak ve yemekten soğutmamak en önemlisi.
.
3)Ayına uygun besin çeşidi seçmemek.
Bazı aileler her şeyi bir anda başlayacağını sanıyorlar. Anne sütü ve devam sütünden baska midesine bir şey girmemiş bebeğin midesi ona hazır mı değil mi diye sormadan. Sonra kabızlık kansızlık ve ishal gibi vakalar ile karşılaşıyoruz. Özellikle bir yaş öncesi hayvan sütü içirmek en çok yapılan hata.
.
4) Beslenmeye Çorba suları ile başlamak
Yapılan en buyuk hatalardan biri. Bir kere hic bir besleyici öğe barındırmıyor. İkincisi kendimiz için hazırladığımız içinde büyük bir ihtimal tuz bulunan yiyecekler böbreklerine zarar verebilir. . ⚄6. aydan önce başlamak be sadece ek gıda ile devam etmek. Ek gıdaya erken başlamak ilerleyen zamanda cocujta meme reddi gibi sonuçlar doğuruyor. Bazı annelerimiz bu dönemde sütleri gelmediğini iddia ederek tamamen ek gıdaya yöneliyorlar. Anne sütünün alternatifi kesinlikle ek gıda değildir. Eğer sütünüz yoksa devam sütleri ile devam etmek en doğrusu olacak.
Ek Gıdaya Geçişte Yoğurt
Yoğurt bizim yerel bir yiyeceğimiz. Ve dünya dillerinde de yogurt olarak geçiyor. Bu besin eğer bizim degil batı menşeili olsaydı literatürde bir sürü bilgi olurdu. Buna eminim.
.
Ama amerikan literatüründe şu an bolca pirinç bazlı mama ilk besin olarak kullanılıyor. .
Türkiye’de buna hiç gerek yok. Çünkü bizim yoğurdumuz var.
.
Ev yapımı yoğurdun özellikleri .
*Içinde yararli bakteriler dediğimiz probiyotikler var. Ve tam manasıyla hem bağırsak dostu, hem de bağışıklık güçlendirici.
.
*Iyi bir kalsiyum deposu. Bebeğimizin gunluk ihtiyacının 4 te 1ini yogurttan sağlayabiliriz.
.
*Içerisinde B1, B2, B3, B6, B9, B12, A ve C vitaminleri bulunmakta.
.
*Içerisinde bulunan protein, yağ ve karbonhidratlar sayesinde iyi bir besleyici. Bu sebeple 6.aydan itibaren yoğurt ilk önerdiğimiz besin.
Ek gıdaya geçişte Öğün Sayıları
6 aya kadar annesütü veya formül mama ile beslediğimiz bebeklerimiz ek gıdaya geçiş sürecinde sanki artık süt emmeyeceklermiş algısına kapılmak en yanlış inanışlarımızdan.
.
▶️6 aya kadar bebeğinizi anne sütü ile büyüttünüz. Bu sebeple 6 aydan sonra da 1 yaşına kadar ana besin anne sütü olacak. Ara öğün tamamlayıcı gıdalar yani #ek gıdalar olacak.
▶️Bu sebeple 6. Aydan sonra tek #öğün ile ek gıdaya başlamak en akıllıca olan şey olacaktır.
🍱Tabi ki her çocuk kendine özel olmak ile birlikte; .
6-12 ay arası ana besini #annesütü veya #formülmama ara öğünü ek gıda yani tamamlayıcı gıda olacaktır.
.
☑️ 6-8. Ay arası - bir öğün
.
☑️8-10 ay arası -bir iki öğün
.
☑️10-12 ay arası - iki üç öğün şeklinde ara öğün olarak ek gıda verilebilir .
Aydan sonra ise artık sofra gıdaları ana öğün, anne sütü veya mama ara öğün olacak. .
*1 yaş sonrası yapılan en büyük yanlış ise çocuk uyanır uyanmaz, çocuğu sabah kahvaltısı yerine anne sütü ile beslemek oluyor. Önce yemek yenmesi teşvik edilmeli .Sonrasında anne sütü vermek çocuğun beslenmesi açısından daha yararlı olacak.
.
*1 yaş sonrası çocuklarda sofra alışkanlığı kazanmak için birlikte sofraya oturulmalı .
*Yemekler çocuğa uygun tuzsuz yapılmalı
.
Ara öğün olarak meyve ve kuruyemislerle desteklenmesi gerekebilir. .
Bu sebeple 1 yaş sonrası 3 ana öğün ve gerekirse 2 ara öğün yeterli olacaktır.
Çocuklara ne kadar su vermeliyiz?
Öncelikle ilk 6 ay sadece anne sütü yeterli. Çok sıcak havalar haricinde ilk 6 ay sadece anne sütü.
.
⁉️(Rusya’da doğduğu günden itibaren veriliyormuş. Ama bu çok mantıklı bir şey değil. Zaten ufacık olan midelerini su ile doldurunca anne sütüne yer kalmıyor ki zaten anne sütünün yüzde 80i su)
.
☑️6 ay sonrasında ise çocuğunuza su önermenizi bunun için su bardağı veya suluk ile özellikle ek gıda sonrası bı kaç kez su vermeye çalışmanız yeterli. O ne kadar içerse o. .
☑️9. Aydan sonra ise çocuğunuzun anne sütü miktarına göre en az 300 ml su içmeli. Tabi ki anne sütü azsa bu miktar daha da arttırılabilir.
.
☑️1 yaş sonrası ise en az günlük sıvı alımı 1 litre olmalı. Bunu sadece sudan karşılamayabilir. ;-)
▶️2-3 yaşda 1.2 litre ▶️3-8 yaşda 1.3 litre
▶️6-10 yaşta 1.4 litre
▶️10 yaş sonrası erkekler 2 kizlar 1.8 litre su içmeli.
.
❓Evet çocuğunuz bu miktarlarda su içmiyor olabilir. .
👍Ama öncelikle siz kendinizi sorgulayın bakalım siz ne kadar su iciyorsunuz.
.
👍Onlara en güzel örneklik kendiniz de su içmesi olacak. .
👍Çünkü su hayat kaynağımız ve hayatımızın olmazsa olmazı. Ve susuzluk bir sürü hastalığın sebebi. Belki bir günde hasta etmiyor ama zamana bırakıyor.
.
👍O zaman su içerek hem kendi sağlığımızı koruyacağız hem de çocuklarımıza örnek olacağız.
ÜÇ Gün KURALI
Ek gıdaya başlama zamanı biliyosunuz ki altıncı ay. Bu ay itibariyle annelerimizi tatlı bir telaş sarıyor. Bebeğimiz ağzını şapırdattığı zaman önümüze gelen her türlü yiyeceği vermeye çalışıyoruz. Işte burada 3 gün kuralı devreye giriyor. .
🥕Tadımlara başlanan günlerde ve tadım sonrasında ilk vereceğimiz besinlerde bebeğimizin o besine vereceği tepkileri ölçmemizi saglayan kuralın adıdır. .
🍊Burada önemli olan 3 gün boyunca günde 1 veya 2 defa aynı besini vermeye çalışarak çocuktaki tepkileri ölçmeliyiz. .
🍉Bu süre zarfında önceden verdiğimiz ve herhangi bir tepki görmediğimiz besinlere devam edebiliriz. .
👉Bir besine karşı bebeğimiz nasıl tepki verir peki? .
💢Vücudunda döküntüler, .
💢Pişik, .
💢kakasında mukus veya kan .
💢aşırı huzursuzluk ve gaz sancısı varsa
.
bebeğimiz bu besinden pek hoşlanmadı demektir. .
Bu besini en az bi 3 ay vermemek en akıllı iş olacaktır. .
🍄Bu kuralı özellikle 6. ve 9. aylar arası uygulamak iyi olacaktır. Eğer bebegimiz verdiğimiz besinlere bir tepki göstermiyorsa ve ailede alerjik bir birey yoksa, kuralı biraz esnetebiliriz. Ama eğer herhangi bir besine tepki verdiyse ve ailede allerjik biri varsa 12 aya kadar uzatmakta fayda var.
Ek gıdaya Geçişte Yasak olan gıdalar
Ek gıdaya geçerken sofraya uzanan bebeğimiz için, bak bunu istiyor vermeliyiz diyoruz ya en büyük yanlisliklardan biri bu.
.
🚫Tuzlu çorbalar
.
🚫Salçalı çorbalar
.
🚫Şekerli sütlü tatlılar bebeklerimize verilen hatalı gıdalar
.
1 yaş öncesi
.
❌ Tuz
❌ Şeker
❌ Süt
❌ Salça
❌ Bal
❌ Mantar
❌ Patlıcan
❌ Sakatatlar
❌ Sucuk salam sosis gibi et ürünleri
❌ Hazır gıdalar
❌ Danoneler
❌ Süt burgerler
❌ Bebe bisküvileri evet bebe biskuvileri yasak
Örnek Ek gıdaya başlangıç listesi
Sebzeleri haşlayıp çatalla ezerek verebilirsiniz.