Ek gıdaya geçişte ilk kural ; rahat anne!
Rahat anne = rahat bebek. Ek gıdada ki tüm endişelerinizin ve endişeyle beraber gelen tavizlerin bebeğiniz tarafından algılanıp , hiç kaçırılmayacak bir fırsata çevrileceğini unutmayın.
Rahat anne , peki nasıl rahat anne olurum ?
*Ek gıdada ne sunulacağı annenin kararıdır. Ama ne kadar yiyeceğini bebek bilir. Yani “O tabak bitecek” demek yok. Yediği miktarı düşünmeyin , görmeyin. Unutmayın bu bir “geçiş” dönemi .
Ek gıdaya başladığınız ilk gün sizin için de bebeğiniz için de önemli. Bebeğinizin hasta olduğu bir dönemde ek gıdaya başlamayı biraz erteleyebilirsiniz. Ek gıdaya hangi öğünle başladığınızın bir önemi yok. İlk ay özellikle bebeğinizin keyifli olduğu , uykusunun olmadığı bir zamanı seçin. Tok olmasın ama çok acıktığı bir zamanda olmasın.
Ek besinleri emzirmeden önce değil sonra verin. İstediği kadar emsin , 45 dakika-1 saat sonra ek besin denemesi yapsın ki anne sütü alımı azalmasın. Ek gıda “tamamlayıcı” olsun. Aynı durum formül mama içinde geçerli.
Formül süt hariç , uzun ömürlü ve işlenmiş ürünlerin bu dönemde hayatımızda işi yok. Özellikle pirinç unu ve bebe bisküvilerinden uzak durun. Rafine bir ürün olan pirinç ununun besin değeri oldukça düşüktür. Ek gıdaya başlangıçta hedefimiz sağlıklı ve besleyiciliği yüksek gıdaları tercih etmek olmalı.
Her yerde bolca okuyacağınız "3 gün kuralı"nı mutlaka uygulayın. Nedir bu üç gün bekleme kuralı ; yeni tanışılacak yiyeceklerin olası yan etkilerini , bebekte alerji ve gaz yapıp yapmadığını ve herhangi bir hazım sorunu olup olmadığı anlamak için bu kural önemlidir. Yeni verilen yiyecek 3 gün sadece tadımlık olacak miktarda verilir. Bu 3 gün içerisinde , daha önce denemediğimiz , bir başka yiyecek menüye alınmaz. Örneğin ilk önce lor ile başladınız. 3 gün sadece lor vereceksiniz. 4.gün kabak ile devam edeceksiniz. Bu arada kabak ve loru bir arada verebilirsiniz fakat yeni başka bir besini menüye ekleyemezsiniz. Bir sıkıntı gözlemlenirse o yiyeceğin tüketimi daha ileri ki aylara ertelenir.
Başlangıcı mümkün olduğunca tatlılardan uzak yapın. Bu damak tadı için çok önemli bir detay. Bebekler tatlı-tuzlu ayrımını ek gıdaya geçiş dönemine kadar bilmezler. Bunu bebeğinize siz öğretirsiniz. Ve o da bizler gibi tatlı tatlara daha isteklidir. Öncelikle tatlı olan meyveler ile başlaması , sebzeleri reddetmesine sebep olabilir. Meyve yerine , lor/yoğurt veya sebzeler ile başlamak daha iyi olacaktır.
Ek gıdaya başlamadan önce blw yi araştırın. Ve bence mutlaka bir şans verin. Bunun sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmada , motor gelişiminde , aile sofrasına katılımda önemli olduğunu düşünüyorum.
*Öncelikle ilk 20 günü bebeğinizin yeni yolculuğu için ayırın , anne sütü/mama dışında da beslenebileceğini öğrenmesine izin verin. Siz de bebeğinizin sevdiklerini ve sevmediklerini öğrenin. Öğün oluşturmayın , 20 günden sonra öğün oluşturmak için alt yapıyı hazırlayın. Bir defter tutun! Neleri denediğinizi ve olumlu olumsuz sonucunu yazın. 20 gün sonunda artık elinizde neleri kullanacağınızın listesi hazır olacak. Sebze-tahıl-meyve-süt ürünlerini bu ilk 20 günde mümkün oldukça tek tek verin. 20 günden sonra mümkün oldukça en fazla 3 yiyecekten oluşan yemekler hazırlayın. Bulamaçtan oluşan öğünlerden uzak durun , damak tadı gelişimi ve 1 yaş sonrası aile sofrasına oturma dönemi için olabildiğince tek tek yedirin.
*İlk 6 aydan sonra , ek gıdaya başladığınız günden itibaren su vermelisiniz. Suyu bebeğiniz ek gıdayı aldıktan sonra ki her öğünde sunun. İstediği kadar içmesine izin verin. Cam şişe su , cam damacana su veya damacana su tercih ederseniz kaynatmaya gerek yok. Suyu kaynatmanın , suyu minerallerden fakirleştirdiğini unutmayın.
*Meyveler de bebek beslenmesinde önemlidir. İlk 2 haftadan sonra meyveleri de menüye ekleyin. Meyveleri pişirmeden kullanmak , besin değerini koruması açısından önemlidir. Muhallebiye eklemek isterseniz önce muhallebiyi pişirip , ılıklaşınca meyveyi ilave edebilirsiniz. Blw için yumuşak kıvamlı ama elle tutulabilir meyveleri seçin. Sert meyvelerin boğaza kaçma riski daha yüksektir unutmayın. Klasik yöntemde meyveyi rendeleyerek menüye dahil edebilirsiniz. Blender kullanımından kaçınmakta fayda var.
6.Ay ; yoğurt, lor, salatalık, avokado, kabak, havuç, taze fasulye, taze soğan, kayısı, elma, armut, balkabağı, sarımsak, yulaf, tatlı patates, şeftali, mürdüm eriği, bezelye, tereyağ, zeytinyağı
7.ay ; kıyma, kefir, ıspanak, pazı, Trabzon hurması, hurma, tuzsuz peynir
8.ay ; irmik, mercimek, nohut, keçiboynuzu, enginar, barbunya,yumurta sarısı, ruşeym, makarna türevleri, ince bulgur, kiraz, brokoli, kereviz sapı, kereviz, pırasa ,tavuk, baklagiller
9.ay ; bulgur, karnabahar,balık , kinoa , Kuru meyveler
10.ay ; karabuğday , kuruyemiş , kavun , karpuz , incir
12 ay ; lahana, kivi, muz, sakatat, çilek, domates, süt, yumurta beyazı, tropik meyveler
Benim tavsiyelerim bunlar olur. Umarım yardımcı olabilmişimdir. Sürecin tadını çıkarın🌸