Emirinannesiiiiiiii Rezene de herkes diyor ki, süt arttırır-sakinleştirir-gazını rahat çıkarttırır…Oysa ki bu doğru mu diyen yok.Halbuki gebelik olsun emzirme dönemi olsun tüketilen tüm gıdalar gibi, tüm bitki çaylarına da dikkat etmek gerekir. Netice de bir süreklilik var.Yılda 2-3 fincan bitki çayı değil bu, çoğu kadın günde 2-3 fincan hatta bazen kupa olarak tüketiyor.
Uluslararası emzirme-ilaç uyumluluk sitesi (doktorum ve emzirme danışmanım bilgilendirmişti) e-Lactancia da rezenenin etken maddeleri aratıldığı zaman güvenli kullanım seviyesi “düşük”, emzirme dönemi kullanım riski “yüksek riskli maddeler” sınıfında olarak geçer. Benzer sınıflandırma anason içinde var mesela.
Rezene de tohum kısmında anethol,estragol,kumarin,flavanoidler bulunur.Çayı vs içilirken neresinden kullanılıp yapıldığı bilinmiyor.Etiketler “rezeneli” olarak geçiyor. Uzun süreli kullanımda süt baskılayıcı olabiliyor olarak geçiyor bu maddeler.Anethol nörotoksik bir madde ve nöbet geçirmeyi tetikleyebilir bilgileri var.Estragol için de hem sitede yazıyor, hem de gittiğim çocuk kadın alerji nöroloji vs farklı branşlardaki diğer doktorlar, genotoksik olduğunu ve genlere değişiklik yapabildiğini söylemişlerdi.Riske girmeye değer mi diye düşündürmüştü beni.
Zamanında bilmezken bende kullandım.İlk çocuğumda sütüm kesilme durumundayken içmediğim yemediğim çay gıda takviye, kullanmadığım damla kalmadı,hiçbiri de süt yapmadı.Sütü masaj,sağım,doğru tekniklerle getirdik ve arttırdık.Bebeğim kolikti bir de ve rezeneli anne çayı içmeyi bıraktıktan sonra daha çok sakinleşmişti.
Ha şimdi belki linçlenirim bilemem,ben 3 yıldır emziriyorum cerrahi mastit de yaşadım, 3 ay sağımla çocuğumu besledim.Defalarca red yaşadım geçici/kalıcı.Şuan tandem emziriyorum.Nacizane benimde tecrübelerim sorgulamalarım oldu tabi.Çünkü çeşit çeşit şey yaşıyoruz ve emzirmek emzirememek bütün bunlar zaten çok meşakkatli bir süreç.
Ben şu çayı içtim çok güzel süt yaptı denir mesela.Çevremde bende gördüm.Aslında sebebi çok basitmiş.Süt,emzirme,bebek bakımı,ev vs derken 5dakika kendi başına bile bir zaman bulamayan, sütüm yetecek mi kaygısıyla strese girmiş bir yeni anneye, en ufak bir umut ışığı bir içe su serpme oluyor “süt yapıcıymış” adı altında tükettiği şeyler.Yani aslında biraz ferahlasa,stresini azaltsa ,kendisine ait kısa da bir nefes alma zamanı olsa o baskılanan süt memeden iner.Bizzat yaşadım kaç defa.Bir de aklımda şu soru oluyor, çoğu süt yapıcı çayı içeceği hazırlayanlar firmalar aynı zamanda mama firması da.Acaba ticari açıdan düşününce mama mı satmak isterler yoksa süt yapıcı mı?İnsan bi şüpheye düşmüyor değil 🤷🏻♀️ Ben orta düzeyde güvenli olarak geçen, kendim evde ıhlamur,melisa,kuşburnu filan demleyip içiyorum.Bahçemiz var turunçgil kabuklarıyla da çay yapıyorum çok canım isterse.Ekseriyetle şekersiz hoşaf tüketirim.