Merhaba güzel anneler. Sizlerden nasıl soru sorarak ya da açtığınız postlardan okuyarak bilgi ediniyor ve gerektiğinde uyguluyorsam, ben de bu zamana kadar deneyimlediğim şeyleri paylaşmak istiyorum izninizle;
Oğlum tam 7 aylık şuan. 180 gün dolduktan yani 6 ayını doldurduktan sonra doktorumuzun tavsiyesiyle ek gıdaya başladık. 6 ay anne sütü dışında bir şey vermedim. (Meraklı aile büyüklerinin tadım denemelerine bile karşı geldim) bu konuda biraz geri kafalı olabilirim ama ilk 6 ay anne sütü ya da formül mama dışında başka bir şey vermeme taraftarıyım. Tadımlık olsa bile. Anne eğer emziremiyorsa etrafımızdaki yiyeceklerle anne sütüne benzer bir şeyler hazırlamamız imkansız. (Şekerli su gibi) bu anca endüstriyel ortamda hazırlanan ve anne sütünün içeriklerinin bulunduğu formül mamalarla mümkün olabilir. 6 ayımıza girince ilk sebze çorbasıyla başladık. Doktorumuz 1 yaşa kadar bize öncü olacak bir liste verdi. Ben tabi listeyi görünce ne yapacağımı şaşırdım. Önce sakince oturdum ve listeyi okudum. Neyi ne kadar vermem gerektiği, neye ne zaman başlamam gerektiği yazıyordu. Kitap okuyup çok araştırırım ancak asla uygulamada birebir olmuyor. Sizi bebeğiniz yönlendiriyor her konuda. İlk gün patates havuçla başladığımız ek gıda serüvenimiz şuan ne bulursam koyuyorum çorbalarına döndü. Üç gün kuralınj uyguladınmı diye sorarsanız. Hayır uygulamadım. Şöyle ki: yaptığım çorbayı iki gün denedim ve çok belirgin bir reaksiyon göstermiyorsa üzerine başka sebze ekleyip devam ettim. Mesela: patates püresini iki gün yedirip üçüncü gün havuç patates çorbası yapıp iki gün o şekilde yedirdim. Mevsim sebzesi olması ve güzel yıkanması önemli bence. 4. gün çorbalara bir tatlı kaşığı zeytinyağı eklemeye başladım. Ancak şu önemli; sebze çorbası hazırlarken mutlaka 5 dakika haşlamalı ve suyunu kullanmalısınız. Pişerken zeytinyağı koyarsanız kızartmış olursunuz. Ancak zeytinyağını çorba hafif ılıdıktan sonra eklerseniz hem faydasını görürsünüz hem de bağırsakları çalıştırır. İlk bir hafta değişik sebzeleri bir araya getirip çorba yaptım. Bir haftanın sonunda aldığım günlük inek sütünden yoğurt mayaladım ve akşam öğünlerinde onu verdim. Her gün birer ikişer kaşık arttırarak. Sonra meyve pürelerini denemeye başladım. İlk elma armut ve sonra muz. Sakın haşlamayın ya da rondo blender yapmayın. Gidin bir cam rende alın rendeleyin. Suyuyla bir yedirin mutlaka. 6. Ayın sonlarına doğru çorbalara yağsız kuzu kıyma koydum. Bir çay kaşığı ile başlayıp hergün biraz biraz arttırarak. Kıymadan bir kaç gün sonra soğan ve sarımsak ekledim. Reaksiyon gösteren oldu tabi en fazla poposu pişik oldu. Ispanak mesela dokundu. Bir hafta vermedim sonra tekrar yedirdim bir sorun olmadı. Yani alerji yapan besini bebeğinizin hayatından çıkarmayın mutlaka bir kez daha deneyin. İştah sorunu ilk başlarda biraz yaşadım ve asla zorlamadım bir kaşık yemek istedi bir gıdım daha vermedim. Şuan nasıl yedirirseniz ilerde öyle bir yemek düzeni olacak sakın zorlamayın. Anne sütü her zaman ana besini hala daha öyle. Şimdi mevsim sebzesi ne bulursam yapıyorum. Bu hafta yumurtaya ve kahvaltıya başladık. Ben de hergün yeni tarifler hazırlıyorum sabah kahvaltısında. Tabi doktora bazı şeyleri sorarak ilerliyorum ama listeyi yırttım attım çnkü listede ana şeyler yazmış ve bebeğme her besinden tattırmak istiyorum. Mesela bir günlük öğünümüz şöyle: sabah ıhlamur, bir adet cicibebe, elma ya da muz, bir çay kaşığı yumurta sarısı karıştırıyorum. Öğlen sebze çorbası. Ara öğün yoğurt. Akşam sebze çorbası. Gece maması olarak balkabağı, elma ya da muza irmik pişirip ekliyorum içine pekmez koyuyorum. Hem besleyici hem de gece tok tutuyor uyanmıyor. Yumurta sarısını hergün az az arttırıyorum. Dediğim gibi o ne kadar isterse o kadar yiyor. Asla zorlama yok. Kahvaltı ve yemek saatlerinde asla tv açık olmuyor ve masada benmle/bizimle birlikte yiyor. (Tabi üç kaşık ona bir kaşık bana 😂) size tavsiyem doktorunuz dışında başka kimseden akıl almayın. Herkesin bebeği farklı. Ben bunu yaptım diye sende onu yedirmek zorunda değilsn. Ya da senin bebeğine yaramayan benimkine yarayabilir. Bunların hepsini deneyerek görebilirsiniz. Ben hergün çeşitlendirip her öğününe değişik tarifler yapmaya çalışıyorum. Umarım yardımım dokunmuştur. Ya da dokunur. Sormak istediklerinizi instagram hesabımdan yazabilirsiniz: gizemuakkaya.
tariflermi yaptıklarımı herşeyi en ince ayrıntısıyla paylaşıyorum. Hepiniz bebeklerinizi huzurla sağlıkla büyütün inşallah