Ceren12fln ona seçenek sunun.misal,önce oyuncaklarını toplamayı mı istersin yoksa dolabını toplamayı mı?.(yada şuan ne yapabiliyorsa ona göre seçenek sunun)hem fikrini önemsediğinizi düşünecek hemde görev bilinci oluşacaktır.onun yapabildiğinden çok,davranışına takdir gösterin.misal,öğrenmek için gayret sarfediyorsun bu beni mutlu ediyor gibi.bi sorun ile karşılaştığınızda ona çözüm yolu sorun fikrini alın.misal,bu tabak makinaya sığmadı nasıl yapabiliriz.tercih hakkı sunun.misal,kırmızı agakkabıyı mı beğendin,yoksa pembeyi mi?.hiç bııkmadan dinleyin.yüksek ihtimalle ilerleyen dönemlerde siz başkası ile konuşunca sürekli lafa girip ,kendi istediğini ya da alakasız şeyler soracaktır yani bölecektir muhabbeti.o an karşınızdaki kişiye kusura bakmayın lafı böldüm ama diyip çocuğunuza doğru eğilin ve onu dinleyin.düştüğünde,canı yandığında veya ağladığında "ay benim canım ,ay benim kuzum ağlama demek yerine,canın çok yandı değil mi,neresi acıdı,ne hissediyorsun diye yaklaşın.kurallar koyun bunun sebebini şefkatle ve anlayacağı tarzda anlatın.onda öz disiplin yaratmasını sağlar.(hem 3 çocuğumun olması,hem gittiğim kurslardan aklımda kalanlar umarım faydalı olmuştur.biri 13 yaş,biri 12 yaş,biri de 15 aylık üç çocuğum var.ve büyük olanlar inanın hem özgüven hemde çok bilinçli çocuklar.ortanca oğlumda biraz eksiklikler var (sorumluluk ve temzlik konusunda)ama onunda üstesinden geleceğime inanıyorum