Zlyh_1616 2 saati geçirmeden ki tavsiyem memeden ayırmadan evire çevire bi sağ meme bi sol meme emzirin.2 çocuğumu da böyle yaptım aldığım emzirme eğitimiyle. Sütünüz kolostrum yani ilk ağız sütüdür.Onu makineyle sağamazsınız, sağmayın da zaten. Bebek en iyi vakumdur. Miadında doğmuş ek bir genetik hastalığı veya özel bir gereksinimi olmayan bebek ( 37-42 hafta) için
1) yenidoğan dönemi ilk 40-45 gün çişli bez takip edilir.24 saatte en az 4-5 çişli bez olmalıdır.tüm Bezlerin toplamı yaklaşık 200-250 gram / 1 paket margarin ağırlığı gibi düşünebilirsiniz.
2) yenidoğanın çenesi,ağzı,dili çabuk yorulur.Sık emer sık doyar sık acıkır.Anne sütü hızlı sindirildiğinden hemen doyar ve acıkır.O yüzden 2 saat geçirilmeden emmesi gerekir.Mümkünse ilk 15 gün her saat başı.24 saat içerisinde en az 10-14 kere beslenmelidir.
3) yenidoğana memenin ucunu değil kahverengi kısmını da ağzına vermek gerekir.Googledan bakın, C tutuş ile memeyi tutun. Sütün tazyik olmamasını ve kanalların açılmasını sağlar.
4) Bebeği emzirirken çenesi durduğunda uykuya geçer gibi olursa ortalama her 20-30 saniyede bir çenesine işaret parmağınızla dokunun tık tık yapın, tekrar emmeye devam.Zaten 3-4 fırt çekse yorulur hemen.
5) acıktığında emmek ister.Ancak henüz doğalı yeni olan bu minik bebeğiniz, HER ŞEY için emmek ister.Bildiği tek güvenli yer anne ve anne kokulu memeler olduğundan 7/24 koynunuzda rahat edecektir.Emzirdikten sonra beşiğinde durmazsa ağlarsa tedirgin olmayın,sizi istiyordur. Yenidoğan = yaka süsünüz.
6) Yenidoğan bir bebek doğumdan sonraki ilk 24-36 saat içerisinde doğduğu kilonunu yaklaşık %7-10 luk bir kısmını “doğum ödemi” olarak verir.Buna “fizyolojik kilo kaybı” denir.Normaldir. 4000gr doğan bir bebek ortalama 270-400 gram verebilir. 2500 gr doğan bir bebek ortalama 170-250 gram verebilir. Her ikisi de kendi doğum kilosuna göre normaldir. Bu verilen kilonun 5 İla 10 gün içerisinde geri toparlanması beklenir.
7) Doğumdan sonra sarılık değeri yükselebilir.Doğum yaptığım devlet hastanesinde değeri 15 den sonraki bebekleri 1 gün fototerapi mavi ışığa yatırıyorlardı. 7-10 değer taburcu, 10-14 değer günlük sağlık ocağında kilo takipli taburcu oluyordu. Bir de anne sütü sarılığı var, o da ilk sarılık düştükten sonra bebeğin cildinde 2 ay kadar devam eden bi sarı ton oluyor.Annenin sütünden geçen biluribin kaynaklıdır bazen de kan uyuşmazlığı varsa uzayabilir sarılık.çoğu zaman ek bir durum yok ise kendiliğinden geçer.Zaten doktor da takip eder. Sarılığın tedavisi, anne sütü ve D vitaminidir.
8) Yenidoğan bebeğinizi sabah erken 10 gibi ve akşam üstü 4-5 gibi saatlerde 5-10 dk kol ve bacakları hafif güneş alacak şekilde salonda odada kucağınızda tutup güneş banyosu yaptırıp doğal D vitamini alarak sarılığına ve kemiklerine fayda sağlayabilirsiniz.
9) Normal şartlarda bir bebek için(prematüre filan değilse), ilk 3 aylık dönemde ayda ortalama 500-1000 gram kilo almasını bekliyor doktor ve ebe hemşire.
10) çok ağlayabilir bazen ve kilo alımı normal seyrediyorsa, her ağlaması da açlıktan değildir.Gaz olur,ışık rahatsızlığı olur,koku olur,anneyi isteyebilir (%99 ister 😊)
11) her emzirmeden sonra gazını çıkartın bebeğinizin.Midedeki ilk gaz her zaman daha rahat çıkar.Masajı çok severler. Göbeği düştükten sonra ben her gün yaz/kış yıkadım çocuklarımı (tabi ev kışın hep 24-25 dereceydi)
12) Kadından kadına değişmekle birlikte ortalama 2-6 ay arasında memeler terbiye olur.Öncesinde kontrolsüz akan damlayan bir süt varsa, bi şişip ağrımalar oluyorsa bunlar azalır.Bebeğin ihtiyacına göre süt üretmeye başlar süt bezleri.Meme dokusunda yumuşak olur.
13) Sütün sızmayabilir,soldan emerken sağdan fışkırmıyor olabilir.Tam tersi de olabilir.Bunlar sütün azlığı/çokluğu ile alakalı değildir.Süt kanal yapısıyla ilgilidir ( 2,5 senedir fışkırmıyorum üstlerim ıslanmıyor 😊 Hiç yaşamadım)
14) Eğer bebek etkin ememiyorsa,sütünüz var olduğu halde kilo alımı az ise; hemen “süt yetmiyor sütüm yokmuş doktor/teyze/annem” dedi durumlarından önce neden böyle olduğunu araştırın.Bebekte alerji var mı? Dil/dudak bağı var mı? Memede anlamadığınız bir tıkanıklık mı var? Bebek meme harici, biberon/emzik kullanıyor mu meme reddi mi başlıyor? gibi konular kulağınızın bi köşesinde olsun.
Büyük oğlum alerjikti 2.ayında az kilo almıştı,çok da ağlardı. Bazen her hekim hemen anlayamayabiliyor.Biz 3,5 aylıkken 4. Hekimde anca anlamıştık durumu.Meğer büyük oğlumun o zamanlar gıda alerjisi varmış sonra ona göre yedim içtim emzirmeye devam ettim.
Çok uzun oldu biliyorum.Aklıma gelen bildiklerimi yazdım uyanmışken 😊