Bebeğimin Ek Besinlere Başlaması İçin En Doğru Zaman Hangisi?
Bebeğiniz; altıncı ayını doldurmuşsa, başını dik tutabiliyorsa, destekli veya desteksiz oturabiliyorsa, el göz koordinasyonu gelişmişse, sizin yediğiniz yemeklerle ilgili görünüyorsa, kaşığın ucunu uzattığınızda tatmak için ağzını açıyorsa, katı besin verildiğinde çenesini veya dilini oynatıyorsa ek besinlere geçiş için hazır demektir. Ancak yine de son karar, takipli olduğunuz doktorunuzundur.
Ek Besinlere Erken Ya Da Geç Başlamanın Zararı Olur Mu?
Özellikle ilk 4 ay bebeğinizin mide ve bağırsak sistemi anne sütü ve formül sütler dışında herhangi bir besini kabul edebilecek olgunlukta değildir. Erken ek besinlere başlamak bebeğinizin anne sütü alımını azaltabilir ve emzirmenin kesilmesine neden olabilir. Bu durum ise büyüme ve gelişme geriliklerine yol açabilir. Alerjik hastalıkların özellikle de besin alerjilerinin görülme sıklığı artar. Geç başlama durumunda ise, bebeğiniz büyüme ve gelişim için yeterli desteği bulamaz ve yine gelişim gerilikleri ortaya çıkabilir.
Ek Besinlere Geçtikten Sonra Formül Süt/Anne Sütü Vermeye Devam Etmeli Miyim?
Mümkün olduğu takdirde bebeğiniz ilk 6 ay sadece anne sütü almalı, sonrasında ise en az bir yaşına kadar anne sütünün yanında ek besinleri almaya devam etmelidir. Katı gıdalar anne sütünün tamamlayıcısıdır. Formül süt alan bebeklerde de durum aynıdır. Çünkü bebeğinizin sindirim fonksiyonları zamanla gelişmektedir, bu nedenle formül süt alan bebeklerde de bir anda ek besin ağırlıklı beslenilmesi beklenilmemelidir.
Günde Kaç Defa Ek Besin Vermeliyim?
Başlangıç için 3 gün kuralına uymanız en sağlıklısı olacaktır. Üç gün kuralı; ilk gün 1 çay kaşığı, ikinci gün bir çorba kaşığı ve üçüncü gün bir yemek kaşığı aynı besinin verilmesidir. Tadım evresi bittiğinde; 6-8 ay arasında 2-3 öğün, 9-11 ay arasında 3-4 öğün olabilir. Eğer bir düzen oluşturarak ilerlerseniz 1 yaşına geldiğinde günde üç ana öğün (kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği) ve iki ara öğün şeklinde bir beslenmeyi rahatlıkla sağlayabilirsiniz.
Bebeğimin İlk Yiyecekleri Ne Olmalı?
0-12 ay arasındaki bebeklerin özellikle ilk aylarda sindirim organları ve fonksiyonları, enzim aktiviteleri tam gelişmemiştir. Ek besin döneminin ilk ayında vereceğiniz besinlerin sindirimi kolay ve alerji riski düşük olmalıdır. Detaylı bilgi için blog yazımıza göz atabilirsiniz.
https://blog.mutlubebekleriz.com/genel/ek-gidaya-baslarken-vermeniz-gereken-besinler-ve-olculeri/
Ek Besinlere Başlarken Nelere Dikkat Etmeliyim?
- Ek besinlere teker teker başlamalı, bebeğinizi bir günde birden fazla yeni besinle tanıştırmamalısınız.
- İlk defa tattığı besini 3 gün boyunca vermeli, üç gün sonra farklı bir besin vermelisiniz.
- Yeni besinleri üç gün arayla vermeniz bebeğinizin bu besini sevip sevmediğini ve herhangi bir alerjisi olup olmadığını anlamanızı kolaylaştırır.
- Diş çıkarma, hastalık dönemleri veya uykusunu almadığı zamanlarda ek besin için ilk denemeyi gerçekleştirmekten kaçınmalısınız.
- Her yeni başlanan gıda sonrası bebekte ishal, döküntü, kusma olup olmadığının kontrol edilmesi unutulmamalıdır.
- İlk kez denenecek yiyeceklerin bebek açken ve öğle öğününde verilmesine dikkat edilmelidir.
- Bebek istemediği bir besine zorlanmamalı, belli bir ara sonrasında gıda yeniden denenmelidir.
- Tüm besinlerin kaşık ile verilmesine özen gösterilmelidir.
- Yedirirken acele edilmemelidir.
- Taze ve doğal gıdalardan hazırlanmalıdır.
Ek Gıdaya Başlarken Yapılan Hatalar
- Farklı tatlara alışması için 6.aydan önce ek besin verilmesi.
- Gece sık uyanan bebeklere ek besin verilmesi.
- 3. Ayda 1 kg alırken bu ay 500 g alan bebekte ek besine geçilmesi.
- Emzirme sonrası hemen uyumayan bebeklere ek besin başlanması.
- Annesi yetersiz beslenen bebeklere 6.aydan önce ek besin verilmesi.