Merhaba guzel anneler. Bebegim neredeyse 1 yaşına basmak üzereyken, şöyle bir geçmişe dönüp baktim da, ilk 3 ay ne kadar telaşlı ve her seyi araştıran pozisyonda olduğumu gördüm.
Tıpkı benim gibi bebegi icin en iyisini araştırıp bulmaya çalışan anneler için boyle bir post açmak istedim. Umarim tecrübeli anneler de katkı sağlamak ister.
Yenidogdanda Karşılaşılabilecek Bazı Sorunlar
Emmeme: Bebegin her zamankinden daha az sıklıkta ve güçsüz emmesi, memeyi reddetmesi ve normalden az hareketle, halsiz görünmesi bir hastalık belirtisi olabilir. Bunun dışında bebeginizin burnu tıkalı yahut süt oraninda azalmadan kaynaklı olabilir.
Kusma: Bebeklerin emme sonrası ya da gaz çıkarırken az miktarda kusmalari sık görülür ve normaldir. Ancak beslendikten bir süre sonra fışkırır tarzda bol miktarda olan ve gün içerisinde sık sık tekrarlayan, tartı alamamayla birlikte olan, yani kilo alımını engelleyecek olan kusmalar önemlidir ve bir hastalık belirtisidir.
Dışkı rengi: Bebeğin ilk dışkısı (mekonyum) siyah renklidir. Ikinci gunden itibaren (geçici dışkı) yeşilimsi, sulu partiküllu bazen mukuslü bir dışkı görülebilir. Bundan 3-4 gün sonra ise bebegin beslenme şekline değişen anne sütü alan bebekte altın sarısı, sulu ve gevşek, mama alan bebekte sarı daha koyu kıvamlı bir dışkı görülür. Ilk bir ayda bebek her emme sırasında günde 7-8 kez dışkı yapabilir. Ya da 2-3 günde zorlanmadan dışkı yapabilir, her iki durum da normaldir. Dışkının kötü kokulu, kanlı ve bol mukuslu olması ya da zorlanarak, sert kıvamlı dışkı yapma önemlidir. Bazen İlk günlerde bebeğin doğum sırasında yuttugu anne kanı nedeniyle ya da göğüs yaralarından dolayi kanayan meme başını emmeye devam etmesi nedeniyle dışkısı kanlı olabilir..
Şiddetli ağlama: Daha önce pek aglamayan bir bebekte ani başlayan ve uzun süren, her zamanki yontemlerle durdurulamayan tiz sesli ağlama bir ağrı ya da bir hastalığı gosterebilir, doktorla konuşmak gerekir.
Hapşırık, hıçkırık, öksürük: Yeni doğan bebeklerde hapşırık cok sık gorulmekle beraber genellikle bir hastalik belirtisi degildir. Bu koruyucu bir reflekstir ve yeni doğanın çevreden burnuna ulaşan partikülleri atmasına yardımcı olur.
Öksürük de refleks olarak yenidogdanda ozellikle emme ve yutma sırasında görülebilir. Çok sık tekrarlayan ateş, hırıltı, burun tıkanıklığı ya da akıntısı emme güçlüğü ile birlikte olan öksürük bir hastalık habercisidir.
Bazı bdbekler ilk aylarda çok sık hıçkırırlar. Bunjn belirli bir nedeni yoktur ve genellikle bebegi rahatsiz etmez. Çok uzun sürerse bebek emzirirlir bu hickirigi geçirir.
Yenidoğan sarılığı: Sarılık kandaki bilirubin denen maddenin artmasiyla oluşan, ciltteki sarı gorunumdur. Buna fizyolojik sarılık denir. Fizyolojik sarılık hayatın 2-4. günlerinde oluşur ve genellikle herangi bir tedaviye gerek kalmadan kendiliğinden düzelir. Yenidoganlara mutlaka sarılık testi uygulanir. Patolajik sarılık ise dogumdan hemen sonra oluşur ve ciddiye alınması gerekir.
Fizyolojik sarılık genelde sık emzirme ve bebeğe güneş ışığı temas etmesiyle ilk 3 ayda kendiliğinden kaybolacaktir. Şeker verme gibi kocakari yöntemlerine basvurulmamalidir.
Diş Gelişimi Ilk olarak orta kesiciler sıklıkla 5-10 ay arasında çıkar, süt dişleri 24-30 ay arasında tamamlanir. Kalıcı dişler 5-7 yaş arasinda çıkar.
DOKTORA BAŞVURMAYI GEREKTIREN ACIL DURUMLAR
Yenidoğan (ilk 1 ay) Ateş (38 ve üzeri), öksürük, sık nefes alma, gövde ve bacaklara yayılan sarılık, beslenme yetersizliği, kilo alımını etkileyen sık ve aşırı kusmalar, susturulamayan şiddetli ağlama, emmede azalma, havale geçirme.
Süt Çocuğu (1-12 ay): Ateş, sık ve tekrarlayıcı öksürük, nefes darlığı, kusma ve ishal(5-6dan fazla, agizdan beslenememenin eşlik ettiği), düşme-carpmaz ek beslenme veya formula sonrasi vucutta ortaya çıkan yaygın kabarikliklar, şuur bulanıklığı, havale.