simseklivekalpli merhaba
Öncelikle 2,5 yaş çocuğa kesin astım tanısı konmaz:)
Çünkü bunu ölçen testler (spirometri) yapılamaz.
Ama bazı çocuklara “astım bronşit, alerjik bronşiolit, çocukluk astımı” gibi isimlendirilerek tedavi başlanır.
Çocuğunuzun bu kategoriye girmesi için,
-en az ayda bir solunum yolu enfeksiyonu geçirmesi, sık antibiyotik kullanımı ve normal ilaçlarla tam tedavi olmaması, tedavisinde kortizonlu ilaçlara başvurulıyor olması gerekiyor.
Tıpkı benim çocuklar gibi. Kızım 12 aylıkken 14 kez antibiyotik, sayısız kortizon iğne, sürekli nebul ilaç kullanımı, iki hastane yatışı vardı.
Eforla öksürük nüksetmesi gibi durumları yoktu. Yani yetişkin astımı gibi seyretmiyordu, o zaten hep halsiz, hep huysuz, hep hastaydı.
Tedavisi de tek bir şey var faydalı olan; montelukast
Bu da tabiki alerjik zemine dayalı “astım”da işe yarıyor. Diğer ventolin vb sadece atak anında geçici çözüm oluyor. Bu tedavi, sezonluk, hasta olsun olmasın kullanılan koruyucu bir tedavi ve hastalıkları normal insan gibi atlatmasını sağlıyor. Flixotideın ben aman aman faydasını görmedim.
Gelgelelim sizdeki durum çok daha farklı gibi, bugüne dek koruyucu tedavi başlanmamış olmasının en temel nedeni ya işin ehli doktora gitmediniz ya da sık enfeksion öyküsü yoktu. Ya da bir şekilde antibiyotiksiz yoğun hava desteği ile atlatmayı başardınız.
Eğer bu şekilde ise durum o zaman sizde başka nedenler aranır, geniz eti bademcik mesela doğru bir yaklaşım ve o şuan dışlanmış durumda. Öksürüğün hemen geçmemiş olması da oldukça normal. Eğer bu durum enfeksiona çevirmiyorsa ya da çocuk “atak” geçirmiyorsa işte orada astımdan söz edilmiyor. Kalıtsal başka bir şey aranıyor. Ciğer durumu, bronşların durumu, hatta kalp.. bunlara bakılıyor.
Bir de bu gıcık öksürüğün psikolojik de bir yanı var. Bir de ev içi tetikleyiciler, akar toz alerjisi en birinci ve sinsi nedeni. Bazen evin cephesi bile yapıyormuş bunu. Bizim doktorumuz öyle demişti, yıllarca gelen çocuk hastası her şeye rağmen düzelmeyince aile evden taşınıyor yeni güneş gören evde çocuk hastalanmamaya başlıyor, gibi… besin alerjileri ve reflü hakeza aynı sinsilikte. Çamaşır suyu, detarjanı, parfümü, sıgarası ayrı etken..
bronkoskopiden önce her şeyin kesin olarak dışlanması gerek.
Alerjinin sağlam bir yer olması, üstüne düşmesi çok önemli..