kubrasahii
Bunu size şöyle anlatayım: Otizmin çok farklı türü var; bir türü var, mesela annelerin “18 ayda otizm varmış” ya da sosyal medyada “çocuğum normaldi, sonra otizm oldu” demelerinin sebebi, otizmin bir türünden kaynaklanıyor. Bu da regresif otizm oluyor.
Fotoğraflarda da açıkça görülüyor: Ekran otizm yapmaz; sadece uyaran eksikliği nedeniyle gelişim geriliği gibi bir durum görülebilir. Ama bu, otizmle benzer özellikler gösterebilir. Mesela otizmli bir çocuk göz teması kurmaz; çok uzun süre ekrana maruz kalan bir çocuk da göz teması kurmayabilir.
Çocukta otizm varsa, yukarıda bahsettiğim otizm türünde çocuk normal gelişir gibi olur, ancak sonradan gerileme görülür. Ekran açılırsa bu gerileme daha da artabilir. Bu yüzden uzmanlar, 2 yaşına kadar ekranı açmayın diyor.
Hiç otizm benzeri bir özellik göstermese bile, ekran çocuklar için doğru bir iletişim aracı değil. Ben eğitici olarak da görmüyorum; yaşı biraz daha büyüyünce, 3 yaşını geçip 4–5 yaşına geldiğinde, güvenli içeriklerle ve kısıtlı bir şekilde kullanması gerekir.
Çünkü çocuk okula gittiğinde, iletişim yüz yüze olacak; ekranla aldığı bilgi ile bir öğretmenden aldığı bilgi aynı şey değil. Öğretmenle alınan bilgi etkileşim içeriyor, ekranla öğrenilen bilgi ise etkileşimsiz. Bu nedenle çok küçük yaşta ekran, gelişim geriliği yapmasa bile odaklanma sorununa ve bağımlılığa yol açabilir. Yani nereden bakarsanız bakın, 0–3 yaş için ekranın elle tutulur bir yararı yok.
Yorumlarda da birçok kişi ekran otizm yapar demiş ama ekran otizm yapmaz Evet ben otizm benzeri özellikler gösterir. Otizm doğuştan gelen nörogelişimsel bir farklılıktır.