Merhaba hanımlar 🌸
Bu başlığı açma sebebim, bazı dostlardan gördüğüm kadarıyla çocukların bu davranışları neden sergilediğinin bilinmemesi.
Belki de kendim çocuklar konusunda hassas olduğum için, aynı hassasiyeti diğer annelerin de göstermesini; çocukların bu tür davranışları karşısında hemen ebeveynlerini suçlamamalarını gerektiğini düşündüğüm içindir.
Peki burma davranışı neden olur görelim:
👶 Bebeklik Çağı (0–2 yaş)
Bu yaşta vurma ve ısırma çoğunlukla
Duygu İfade Eksikliği: Bebekler öfke, hayal kırıklığı, açlık, yorgunluk gibi duyguları sözle ifade edemez. İletişim için vurma veya ısırma kullanabilir.
Diş Çıkarma: Diş çıkarma döneminde diş etlerinin kaşınması ısırma isteğini tetikler.
Keşfetme: Nesneleri ağızla keşfetme eğilimi, bazen insanları da ısırmaya yöneltebilir.
Duyusal Gelişim: Bedensel temasın verdiği duyusal uyarı onları sakinleştirebilir.
🧒 Erken Çocukluk Dönemi- Toddler (2–5 yaş)
Bu dönemde vurma/ısırma daha çok
Öfke ve Hayal Kırıklığı: Oyuncağını paylaşmak istememek, sınır konulmasına tepki gibi durumlar.
Dikkat Çekme: İlgi görmek için, özellikle kardeş doğumu veya ailede yoğunluk varsa.
Model Alma: Evde ya da çevrede gördüğü agresif davranışları taklit edebilir.
Dil Gelişimi Gecikmesi: Kendini ifade edemeyen çocuk fiziksel davranışla anlatmaya çalışır.
Sınır Denemesi: Ebeveynin tepkisini görmek, neyin kabul edilebilir olduğunu anlamak için.
Okul öncesi & erken okul çağı (4–7 yaş)
Hâlâ dürtü kontrolü gelişiyor anlık kararlarla hareket edebilir.
Bazı durumlarda dil, sosyal beceri geriliği, DEHB, otizm spektrumu veya kaygı gibi nedenler etkili olur.
Öğrenilmiş tepki: önce işe yarıyorsa (istediğini aldı, dikkat çekti vs.) devam eder.
Yani lütfen her vuran- ısıran yada itme davranışı gösteren çocuklar için ailesinden görmüş demeyin.