Ess92 merhaba, ben isvecte yaşıyorum. Burda anne ve babanın toplam 480 gun ebeveynlik izni var ( 240 anne, 240 gun baba) ve ebeveynler birbirlerine 120-150 gun kadar devredebilir.
Çocuklar +12ay itibariyle anaokullarina başlayabilir ve anaokulari 6.30-17.30 arasi acik. Ama bu demek degildir ki cocugu 6.30 da birakip 17.30da alalim. Is saatine ve yol suresine göre çocuğun saatlerini sisteme kaydediliyor ve is bilgileri de belediyede yer alıyor.
Ayrica ebeveynlerin biri bile çalışmıyor , izinli veya tatilde ise çocuğun okulda bulunması yasak. Tabi suan bunu umursayan da yok. Eger ebeveynlerden biri işsiz ise veya ebeveynlik iznindeyse okulda 20 saat bulunurlulugu olur çocuğun mesela 4 gun 5 saat yani 9-14 arasi gibi. Ve suan +3 yas anaokulu zorunlu olsun diye gorusmeler var. Aylik aidat ortalama 1450 kr. Yani 140 euro civarı. Buda ailenin is ve maddi durumuna göre 3 aşağı 5 yukarı değişiyor. 6.yasini doldurduktan sonra Yani 6.bucuk 7 arasında anasinifina başlıyor ve 7 den sonra 1.sinifa başlıyor anasiniflari ilkokul icerisindedir yani 0.sinif, 1.sinif, 2… sinif diye gidiyor. Yani 1 yil geç gibi düşünebilirsiniz. Ilkokullar da 6.30-17.30dur ama egitim 8.15de baslar 13.30 veya 14.20 de biter, şehirlere ve bölgelere göre farklılık vardir. Erken saat ve gec saat serbest zaman etkinligidir, veya etütler olabilir. Çocuğun o saatlerde bulunurlugu da tamamen ebeveynlerin is ve eğitim alma durumuna göre değişir. Yani yine her iki ebeveyn çalışıyorsa veya okuyorsa hakki var, işsiz veya ebeveynlik izninindeyse sadece okul saatlerinde.
Çocuklar devlet için oldukça önemli. Sağlık cocuklarda ücretsiz.( ama kesinlikle sağlık sistemi çöp, Türkiye’ye gelmeyi bekliyoruz, ve resmen check-up yaptırıyoruz) 7 yasa kadar ulaşım ücretsiz. Sosyal etkinlikler mevcut ama genellikle ücretli yüzme, dans, tiyatro gibi.
Yetişkinlerin is saatleri çalıştıkları işe göre değişir ama genel olarak 8-16.30dur. Tam zamanli is 8.30saat yani 8 saat is ve 30dk yemek ve dinlenme molası. Kimi işler 6.30da baslar 15.00de biter, kimisi 9da baslar 17.30da bitebilir yani Flex çalışabilir, is durumuna bağlı olarak evden çalışabilinir. İşler aylik, veya saatlik olabilir. Yani tam zamanli ve sürekli kontrakt, tam zamanlı ve bitiş tarihli kontrakt, yada part-time sürekli ve süreli işler mevcut. Ve yetişkinler için hem ücretli hemde ücretsiz mesleki eğitim veya dil eğitimleri mevcut. Veya vatandaşlık ve oturum hakkınız varsa isvecce ve İngilizce yeterliliginiz varsa yeniden ücretsiz üniversite okuyabilirsiniz. Vatandaşlık veya oturum olmaması durumunda ücret ödeme gerekli.
Dediğiniz gibi babalar genelde aktif babalık izni aliyor ve cocuklari ile ilgilenirler annenin neye hakki varsa babanın da o hakkı var. Ayrica cocuk hastalanır ve okula gidemezse ebeveynler cocuk hastalik izinli alir vr sigortadan maaşının %80ini alir. Veya ebeveynlik izni varsa eğer istediği zaman ebeveynler iznini diledigi gibi kullanabilir, ama 4.defadan sonra işte şefleri reddebilir. Yıllık 25-30 is gunu izin var normal şartlarda, yani 5 veya 6 hafta. +40 yas da 35 gun, yani7 hafta. Yillik min 20 is gunu izin alma zorunluluğu var kalan gunleri de ertesi yila saklayabilirsiniz. Izninizi yilin herhangi bir doneminde kullanabilirsiniz sefiniz onay verdiği surece. Mesleklere göre, çalışılan kurumlara gore izin süreleri değişir.
Hayat genel olarak standard ve iyi bir yaşam var. Maaşlar yapılan zamların altında kalıyor, enflasyon burda da yuksek ama asla turkiye gibi degil. İki kisi çalıştığı takdirde sahane bir yaşam mevcut. Tek kisi ile anca kazan kaynatır eger ortalama bir maas varsa eve giren.