Arkadaşlar merhaba, son zamanlarda hepimizin korktuğu, dışarı çıkmaya, insanlarla temas etmeye çekindiği, herkesi virüs taşıyıcısı olarak gördüğü bi dönemdeyiz. Hastanede çalışan yakınlarımız ve arkadaşımdan edindiğim bilgiye göre henüz net bir bilgi yok. Yani ne kesinlikle var, ne de kesinlikle yok diyemiyorlar. Zaten hastalığın bir kuluçka süresi mevcut, bu süre içinde belirtileri göstermiyor fakat ağız, göz ve solunum yolu ile kişiden kişiye geçebiliyor. Virüsün 0.5-2m aralığında temas halinde olan herkese bulaşma ihtimali var. Bu ihtimaller mevsimsel gripler için de geçerli. Yani korkmaktan ziyade, tedbirli olmamız gerektiğini düşünüyorum. Hayatı, kendimizi eve kapatıp tamamen insanlarla iletişimi keserek maalesef geçiremeyiz. Bunun yerine önlemler almalıyız. Birkaç gündür araştırdığım ve hastanede çalışan yakınlarımızdan edindiğim tedbirleri sizinle paylaşmak istedim. Umarım hiçbirimize uğramaz ne bu, ne de başka bir hastalık 🙏🏻
- Öncelikle muhakkak maske kullanılmalı. İlla 3M maske olması gerekmiyor, zaten iyice karaborsa olayına döndü. Herhangi bir maske, bulamıyorsak atkı/ince bir şal da iş görür. Ağız ve burun yolunu korumalıyız. Bebekler için maske araştırdım, çocuklar için var fakat bebeklerin tutabileceğinden kimse emin değil. Dışarı çıkarken arabaların üstünü yağmurlukla kapatmak şuan için tek önlemmiş gibi gözüküyor.
- Sürekli temas halinde olduğumuz şeyleri sık sık temizlemeliyiz. Evinizde çamaşır suyu kullanmaktan çekinmeyin, ben bebeğim olduğu için kokudan rahatsız olur diye düşünerek daha az kimyasal ürün kullanıyordum ama çamaşır suyu en etkili mikrop kırıcılardan biri. Kapı kolları, tuvalet, musluk vs sık sık dezenfekte edilmeli.
- Umumi tuvaletler kullanılmamalı. Hastalık sadece ağız, göz ve solunum yolu ile değil; özel bölgelerden de vücuda geçebiliyor.
- Eller sık sık yıkanmalı. Min. 20 saniye ellerinizi yıkamalı ve mümkün olduğunca antibakteriyel sabun kullanmalıyız. Dışarıda da antiseptik el jelleri kullanılmalı. Dışarıda oturduğumuz cafe tarzı yerlerde sandalye kolları, masa, bebek sandalyeleri önce kendimiz tarafından dezenfekte edilmeli.
- Dışarıda, temizliğinden emin olmadığınız yerlerde yemek yemekten kaçının. Mümkün olduğunca ev yemeği tüketmek gerekiyor. Çorba vs yemeklerin iyice ısıtılarak, kaynar hale getirilip sonra tüketilmesi öneriliyor.
- Gün içinde bol sıvı, sıcak (kaynara yakın) içecek tüketilmeli. Virüsün çok sıcakta yaşayamadığı gözlemlenmiş. Bu şekilde açıklamalar bulunuyor.
- Bebekleri bizler dahil kimse ama kimse öpmemeli. Elleri sık sık temizlenmeli. Oyuncakları sık sık yıkanmalı. Her gün ılık duş mukakkak aldırılmalı. (Kendimiz de dahil)
- Bebeklerin ağız içi sıcak suda eritilmiş karbonatla temizlenmeli. Bunu pamukçuğu engellemek için çoğumuz yapmışızdır, aynı işlemi ben 7 aydır devam ettiriyordum, doğru olanda buymuş. Diş fırçalamak gibi düşünebilirsiniz.
- Gargara yapılmalı. Kendimiz, bir çay bardağı sıcak suya karbonat+tuz koyup eriterek her gün gargara yapmalıyız ki ağız içimizi de dezenfekte edebilelim.
- C vitamini tüketimini artırmalıyız. Ek gıda bebeklerine muhakkak bu destek sağlanmalı. En iyi antibiyotik sarımsaktır, yemeklerimizde kullanmalıyız.
- Kıyafetlerimizi sık sık temizi ile değiştirmeliyiz/temiz tutmalıyız.
Şuanlık aklımda kalanlar bu şekilde. Umarım faydalı olur sizlere de. Sizlerin de bildiği yöntemler varsa lütfen paylaşın, birlikte bilinçlenelim. Birbirimizi sürekli korkutmak, şüphelendirmek yerine bu tarz bir paylaşımın daha iç rahatlatıcı olacağını düşündüm. Umuyorum ki bu hastalık ülkemizde hiçkimseyi etkilemez ve bir an önce dünyadaki salgın/enfekte oranı en aza iner 🙏🏻