ppzeynep ben uç değilim. Bu doktorun söyledikleri. İleri yaşta tanı alanlar çok umursamıyor bu durumu. Benim kayınvalidem de çölyak ama arada kaçamaklar yapıyor. Bizim kadar dikkat de etmiyor ama kandaki antokorları 2 senedir diyet yapmasına rağmen sıfırlanmadı, benim kızımda 6 ayda sıfırlandı mesela. Nasılsa bu yaşıma kadar geldim diye önemsemiyorlar bazen. Ancak çölyak bir kişinin günde 10mg gluten alma hakkı var. Bu da bir dilim ekmeğin 16’da biri yapıyor. Hergün bu miktardan fazla gluten alınırsa bağırsaktakı villuslar bozulmaya başlıyor. Bu da uzun vadede besin emiliminde azalma ve hatta sıfırlanma, öncelikle demir ve sonrasnda diğer vitaminlerde düşüş. Yine emilim yapılmamasına bağlı olarak çocuklarda büyüme gelişmede yavaşlama veya durma, kişiden kişiye değişmekle beraber ishal, kusma, deride döküntüler veya kaşıntılar, kas ağrıları gibi semptomlar görülmeye başlıyor. bağırsak geçirgenlik özelliğini kaybettiği için kansere kadar bile gidebiliyor. Bu sebeple çok dikkat etmek lazım. Benim kızımda biz çok erken zamanda farkettik o yüzden çapraz bulaş olduğunda ya da yanlışlıkla yediğinde net semptomları olmuyor, ancak gördüğüm birçok çölyak kişide anında karın ağrısı, ishal gibi semptomlar oluyor. Dediğim gibi yetişkinler tek sefer gluten alımında semptom görmüyorsa önemsemiyor ancak çocuklar için büyük risk ve sinsi ilerleyebiliyor bazı vakalarda. Bu sebeple çocuklarda özellikle gelişme çağında çok önemli.
Günlük 10mg hakkını nereden dolduracağını bilemediğimiz için bu detaylara dikkat etmek gerekiyor. Mesela eski tahta kaşıktan 2 mg, bıçaktan 3 mg, yediği çikolatadan 2 mg derken 10u geçebilir ve bu riski almaya değmez. O sebeple çok hassas takip etmek en sağlıklısı.
Ha şöyle bişey var, eser miktar dediği çok az miktarda olabilir. Yani yanında pişen unlu üründen un bulaşmış olabilir de olmayabilir de ama dediğim gibi risk.