[silindi] çölyak genetik birşey. Ama yatkınlık oluyor ve herhangi bir yaşta çıkabiliyor. Çocukluk döneminde çölyak ortaya çıkar ve glutenli beslenmeye devam edilirse genelde gelişim geriliğine sebep olur.
Çölyak bağırsak yapısının bozulması demek. Bağırsakta emilim sağlayan villus denilen yapılar var, çölyakta bu yapılar yok oluyor. Bu da gerekli besin emilimini engelliyor. Bunun dışında da ishal, mide bulantısı, iştahsızlık olabiliyor. Bunlar en yaygın belirtiler. Ama her bireyde de semptomlar farklı olabiliyor. Deri döküntüsü veya alerjik deri kaşıntıları olabiliyor veya sürekli hasta olunabiliyor gibi.
Benim kayınvalidem çölyak 58 yaşında flndı tanı aldı. Öncesinde de 3-4 yıldır kaşıntıları, halsizliği krmik ağrıları varda. Daha öncesinde hiçbirşeyi yoktu.
Benim kızımda da ilk 3,5 yaşında şüphelenildi. Ama henüz bağırsak yapısı bozulmamıştı. 4,5 yaşında bağırsak yapısı bozulmaya başladı ve net tanıkoyuldu. Ve benim kzımın boy persemtili %95 kilo da %90 dı. Ama deri döküntüleri başlamıştı son zamanlarda. Biz çok tesadüfi öğrendik ve hastalığın çok başında yakaldık. Belki geciksek boy kilo da etkilenmeye başlayacaktı.
Bir arkadaşım mesela 21-22 yaşında tanı almış. O yüzden çölyak ne zmn çıktığına göre belirtileri değişiyor. Ama glutensiz beslendiğinde herşey normale dönüyor.