Öncelikle merhaba bu postu uyku eğitimi vermek isteyip aglatmaktan korkan anneler için yazıyorum. Uzun bir post olacak şimdiden kusura bakmayın.Uyku egitmeni değilim ama uyku konusundan çok çekmiş bir anneyim. Çok okudum araştırdım cok fazla egitmenle görüştüm ama benim bir türlü içime sinmedi. Kac dk olursa olsun kontrollü ya da kontrolsüz ağlatmak mantığıma sığmadı ( bu bir eleştiri değil yapan anneler varsa tebrik ederim ben yapamam). O yüzden aglatmadan egitimin olabileceğini öğrendim bu eğitimi de veren egitmenler var bir kaçıyla görüştüm verilemeyecek bir para değildi ama once kendim denemek istedim. Ayrıca aglatmadan eğitim verdigini söyleyen ve tanıtım amaçlı bir kaç kisiye ücretsiz öğreteceğini söyleyen biriyle tanıştım ismini vermek yasak olduğu için yazamıyorum su cok popüler oldu çünkü. Ondan da fikir aldim sag olsun yardim etti. Bu yöntem bilinen yöntemden farkli olarak sürece yayilarak kademeli yapıldığı icin kaç gün süreceği konusunda bir sey soyleyemem ama aglatmadan yapıldığı için daha az stres oluyorsunuz ve ilerleme görünce daha zevkli olmaya başlıyor. Benim kizimla aramdaki iletisimin gelistigini farketmistim süreçte. Onu daha iyi tanidim o da beni yani sadece uyku eğitimi gibi düşünmeyin. Ben bunu yaptığımda kizim 7,5 aylıktı su an 16 aylik. Bebegin keyifli bir dönemini yakalayın öyle başlayın. Yani diş atak hastalik vs olmasın. Ben 7,5 aylikken çok keyifli bir döneminde yakaladim dedimki ben bu işi yaparım.
1) öncelikle bebeginizin ayına göre uyku aralıklarını belirleyin. Günde kaç uyku yapması gerekiyor onu belirleyin ve saatli uyutun. Örneğin günde iki uyku yapan bir bebek için sabah 7-7,30 arası uyanmalı. Uyandıktan 3 saat sonra ilk gündüz uykusu. Ondan da uyandiktan yine 3 saat sonra ikinci gündüz uykusu.Ondan da uyaninca 3,5 en fazla 4 saat sonra gece uykusuna yatirmalisiniz. Gündüz iki uyku toplada üç saati geçmemeli. Bu saatler ortalama saatler bebeğin uyku sinyallerine göre değişkenlik gösterebilir.
2) uyku rutini: küçük bebekler rutinleri gerçekten cok seviyor. Ben 1 yaşına kadar rutin yaptım uyku saati olduğunu anlaması icin. 1 yaş sonrasinda gerek kalmadi söylediğim her seyi anlıyordu hadi uyku zamadi oyuncaklarina bay bay yap gibi kisa bir vedalasma yapıp odasina gidiyoruz. Bazen cok uykusu gelince kendi etrafa bay bay yapıp elimden tutup odasına götürüyor. Ama 1 yaş öncesi gerekli bence. Bizim gece rutinimiz emzirme,alt değişme, masaj ,pijama giyme, kitap okuma, sakin müzik açma, camdan dışarı aydedeye yıldızlara by by yapip uykuya gecme seklindeydi. Gündüz uykusunda emzirme alt degisme perdeleri kapatma müzik acma seklinde daha kisa oluyordu. Büyüdükçe rutinleri de değiştirdik siz kendi çocuğunuza ve ev dinamiğinize göre düzenleyebilirsiniz.
3) yavaş yavaş destekleri azatma: benim kizim memede uyuyordu önce kucagimda evin içinde dolaşarak uyutmaya alıştırdım. Bunu egitimden cok önce yapmıştım. Yani eğitime başladığımda kucakta uyuyordu. Kucağımda bütün evi dolaşıyordum tempolu bir şekilde. Önce yürüme hızımı yavaşlattım tempoyu düşürdüm mizlanacak gibi olunca hızlandım susunca hemen yine yavasladim. İki üç gün sadece tempo yavaşlattım. Buna alışınca bir kac sn yürüdüm bir kac sn durdum. Bunu bir iki gün falan yaptım cok uzatmadim ritmim bozulunca dikkatim dagildi çünkü 😁 sonra yürümeyi kestim. Kucağımda salinarak en fazka bir adim öne arkaya seklinde ninni eşliğinde uyuttum. Uyumu tutturunca yatakta uyutma aşamasına geçtim.
Yine rutinleri yaptım müziğini açtım kucağıma aldım mayışana kadar hafif salindim tam uyku moduna geçtiğinde yatağına koyup hemen poposunu piş pişledim yataginda uyumasını sağladım. Eger istemezse kucağıma aldim biraz daha mayistirip o sekilde koydum yatağına. Bu asamada acele edip bebegi de aglatmayin siz de stres olmayin onun istegine göre hareket edin ve ses tonunuz her aşamada aşırı sakin olsun.
Bu süreci bir hafta on gün kadar sürdürdük bu bile bana yeter falan diyordum hatta. Bayram tatili geldi biz il dışına çıktık bir hafta kadar baska evde kalacağız diye eğitime ara vereyim dedim . Sadece saatlerine dikkat etmeye çalıştım. Rutinleri yapip kucagimda uyuttum. Sonra bir mucize oldu . Gündüz uykularindan birinde rutinleri yaptım yataga koydum lavaboya gidip gelip kucagima alıp uyutacaktim. Lavaboya gittim geldim baktim dönüyor yatakta aglamiyor da bekledim biraz iki dk icinde icinde kendi kendine uyudu sok olmuştum fotografini bile çekmiştim. Bir sonraki uykuda öyle olmadi ama kucakta uyumak istedi ben de kucagimda uyuttum ama yine tam dalmadan yataga birakmayi deniyordum. Böyle ara ara kendi ara ara benim destegimle derken uyumayı öğrendi.
Unuttuğum şeyler mutlaka vardir aklima geldikçe yazarım bu postun altına. Fikir sormak isteyenler sorabilir bildigim her seyi sizinle paylaşırım.