Bir arkadaşımdan alıntılı yaparak paylaşıyorum.
"Enjektör çikolata" nedeniyle üst üste iki çocuğun canından olmasına çok kafam takıldı. Haberlerden okuduğum kadarıyla başlangıçta çikolatanın kapağından kuşkulandılar, ki ben de bizimkilere bu çikolatanın bilinen bir markasından iki kere almıştım ve kapağından tedirgin olduğumu hatırlıyorum. Çikolata bir kerede bitmeyince ellerine geçmesin diye kapaksız saklamış bile olabilirim. Keşke o zaman bu konuyu deşseymişim diye ambalajla uğraşan bir gıda mühendisi olarak vicdan azabı duyarken, aklıma çocukların boğulma nedeninin kapak değil, ürünün bizzat kendisi olabileceği geldi. Sonuçta küçük çocuklarla ilgili yabancı cisim yutarak boğulma uyarılarının hemen hepsinde (en azından yabancı kaynaklarda) sıklıkla yerfıstığı ezmesinden, bazen de sürülebilir çikolatadan söz edilmesi boşa olmasa gerekti. Yapışkan, macun kıvamındaki bu tür ürünlerin ambalajları üzerinde uyarı ibaresi konulmasını talep eden sağlık yetkilileri bile vardı yurtdışında. Amerikan Pediatri Birliği'nin "Çocuklarda Yutmaya Bağlı Boğulmaların Önlenmesi"ne dair görüşünü açıkladığı 2009 tarihli metinde de yerfıstığı ezmesinin (sürülebilir çikolata için de geçerli) soluk borusunu kapatıp yerinden oynatması zor, sımsıkı bir mühür oluşturabileceği uyarısı yapılmış. Bazı kaynaklarda bu tür bir tıkanmanın Heimlich Manevrası denilen ilkyardım tekniğiyle bile açılmasının zor olacağı bilgisine rastladım. Çocuklar dışında yetişkinlerin de risk altında olduğu, bu tür ürünleri kaşıklayarak tüketmemek gerektiği; bisküvi, kraker, meyve veya ekmek üzerine (yumuşak beyaz ekmek hariç!) ince bir katman halinde sürülmesi gerektiği de uyarılar arasında.
Bir kavanoz Chokella, Nutella veya yerfıstığı ezmesiyle karşılaşınca kaşık daldırmamakta zorlanan biri olarak bu uyarı keyfimi kaçırdı ama paylaşmadan edemedim.
İlkyardım konusundaki bilinçsizliğimizin de etkisiyle son derece pisi pisine hayatını kaybeden miniklerin adli tıp sonuçları bu yönde mi çıkacak, ambalaj kaynaklı boğulma saptaması mı yapılacak göreceğiz. Neden hangisi olursa olsun önlenebilir ölümlerdi...