Ecz1anne arkadaşlar eczacı olduğum için yanıtlıyorum öncelikle eczane ve ecza deposu açabilmek için eczacı olmanız gerekir. Eczaneler ürünleri ecza depolarından temin eder ve bu ecza depoları çok büyük kuruluşlardır, eczaneler gibi tek kişinin yönetiminde olan yerler değildir. Yani türkiyedeki eczacılar olarak kooperatif ve özel olmak üzere çeşitli alışveriş yaptığımız resmi ecza depoları var. Binlerce insan bu depolarda üretimden ulaştırmaya çeşitli alanlarda çalışarak ilaçlar temin edilir.
Aynı şekilde eczanelerimizde 7/24 çalışan elektronik ısı nem cihazları var, bunlarla otomatik oda sıcaklığı nemi ve ilaç buzdolabı sıcaklığo ve nemi kayıt altına alınır. Sapma olursa sistem uyarı verir ki ilaçlar bozulmadan müdahale edilsin. Aynı zamanda yılda iki defa bakanlıklara bağlı il ve ilçe sağlıklar tarafından denetleniriz bu gibi çeşitli standartlara uymak zorundayız.
Aynı şekilde depoların da uyması gereken kurallar var. Özellikle saklama ve lojistik koşullar en başta gelir. Mesela depodan soğuk zincir bir ilacı söylediğinizde isterse türkiyenin öbür ucunda olsun, aynı böyle takipçi cihazların olduğu dolapları taşıyan araçlarla gelir. Bu saklama koşullarının bozulduğu durumlarda da ilaçlar uygun şekilde imha edilir ki onun da çeşitli prosedürleri var.
Sahte olayına gelince; özellikle popüler olan pek çok ürünün sahtesi mevcut. Mesela solante güneş kremi, ocean vitaminler, solgarın çeşitli takviyeleri ilk aklıma gelenler. Bunların internette orijinalini bulma ihtimaliniz sıfıra yakındır. Zaten bunu siz ayırt edemezsiniz. Eczanedekiyle yan yana koyup detaylı incelemediğim sürece ben de ayırt edemem.
Fakat bu demek değil ki internetteki her şey sahte; eğri oturup doğru konuşmak gerekir ki kimi insanlar çeşitli sebeplerle satış yapabiliyor. Zamdan önce ucuza alıp zam geldikten sonra bile eski fiyattan satış yapabiliyorlar. Ama az önce saydığım hiç bir garantiyi alamazsınız, çünkü eczacıdan başka hiç kimse sizin vitaminizin yüzde kaç nem ve kaç derecelik ortamda saklandığıyla uğraşmaz, bunun için gece dahi klima sistemini açık bırakıp bilmem kaç bin tllik fatura ödemez :). Ama biz yapıyoruz, yapmak da zorundayız işimiz bu. Yönetmelik de bu. Ama eczanede gelip birisi rutinde sorsa bu yazdıklarımı anlatmakla uğraşmam bile çünkü öyle insanlar var ki ilacı aldıktan sonra bir ay geçip geri getirerek iade etmeye çalışıyorlar… böyle insanların olduğu bir yerde siz de anlatmakla uğraşmazsınız. İnternettekiler sahte siz bilirsiniz deyip geçiyoruz çünkü biz de anlatmaktan yoruluyoruz. Ama pandemide internet satışları ve insanların mağduriyeti de artınca toplumda bu yönde bir farkındalık oluşmaya başladığını söyleyebilirim neyse ki.