Amerikan Pediatri Akademisi, 0-2 yaş çocuklarının televizyon ekranlarından uzak durmaları gerektiğini vurgulamaktadır.
Fakat bazı araştırmalarım sonucu eğer gerekli her şeye özen gösteriliyorsa ekranla ilişkisinde sorun olmadığı söyleniyor. 0-2 yaş 0 ekran ile çocuğunu büyüten bana da mantıklı geldi bazı noktalar. Acaba bildiğimiz çoğu şey ezbere dayalı hurafelerden ibaret olabilir mi? Beni etkileyen kısmı paylaşayım:
Küçük çocuklar ekranla meşgulken diğer önemli becerileri öğrenme ve uygulama fırsatından mahrum kalabilir.
Teorik olarak, ekran, sosyal etkileşime engel olup çocukların koşma, tırmanma ve diğer fiziksel beceriler için ayırdığı zamanı sınırlayabilir.
Ekranın zararına dair somut kanıtlar olmasa bile, araştırmayı yürüten Dr. Sheri Madigan ve ekibi, çocukların ekran süresini sınırlamak ve “aileyle yüz yüze iletişimini” engellememesine dikkat etmek gerektiğini söylüyor.
Ayrıca çocuklar artık çok daha erken yaşta ekrana maruz kalmaya başladıkları için, bu araştırmayı yaparken daha erken yaşta incelemeye başlamış olmaları gerektiğine dikkat çekiliyor.
Bu metni aldığım bir yazı içerisinde bazı araştırma ve tavsiyeler mevcut. Onlar da bana çok makul geldi, paylaşmak isterim.
Ekran süresi ne zaman fazladır?
Yeni araştırma bu konuda herhangi bir tavsiyede bulunmuyor. Annelerin ifadesine göre, iki yaşındaki çocukların bazıları günde 4 saatten haftada 28 saate varan sürelerde ekrana maruz kalıyor.
Amerikan Pediatri Derneği ekran süresi ile ilgili olarak şu tavsiyelerde bulunuyor:
- 18 aydan küçük çocukların video dışında ekrandan kaçınması
- 18-24 aylık çocukların ebeveynleri çocuklarını dijital medya ile tanıştırmak istiyorsa nitelikli programları seçmeleri ve onlarla birlikte izleyerek olup bitenleri anlamalarına yardımcı olmaları
- 2-5 yaş arası çocukların günlük ekran süresinin bir saat ile ve kaliteli programlarla sınırlanması ve ebeveynlerin bu programları çocukları ile birlikte izlemesi
- 6 yaş üstü çocukların ekran süresi sınırlamasında tutarlı davranılması ve bu sürenin uyku ve fiziksel aktiviteye engel olmamasına dikkat edilmesi.
Kanada Pediatri Derneği ise daha ileri giderek 2 yaş altı çocukların ekranda zaman geçirmemesi tavsiyesinde bulunuyor.
İngiltere’deki Pediatri ve Çocuk Sağlığı Derneği ise bazı tavsiyelerde bulunurken ekran süresine dair herhangi bir sınırlama getirmiyor.
Bunun yerine, ailelerin şu soruları sorması gerektiği belirtiliyor:
- Evdeki ekran süresini kontrol ediyor musunuz?
- Ekranda geçirilen zaman ailenin yapmak istediği diğer aktivitelere engel mi?
- Ekranda geçirilen zaman uykuyu etkiliyor mu?
- Çocuklar ekranda bir şey izlerken ne yiyip içtiklerine dikkat ediyor musunuz?
Burada da belli yaş sınırları vurgulanmış elbette. Fakat günümüz teknolojisinde 0 ekran mı iyi, sınırlandırılmış ve kontrollü ekran mı iyi? Bana kalırsa bazı şeyleri anlayabileceği döneme eriştiğinde ekranla, tabletle ve telefonla kademeli olarak tanıştırmak gerekiyor çocukları. Önemli olan ne izledikleri, ne kadar izledikleri. Bir süredir bu tür postlar çok açılmakta, sabitte birlikte araştıralım öğrenelim fikirleri tartışalım istedim. Anketi de ekledim çünkü herkes özgürce seçimini belirtsin istiyorum. Kimin neye oy verdiğini X üye görüntüleyemez.