Mercece12 Unutacağınız bir parayı gözden çıkarmalısınız; borsa veya kripto borsası hiç fark etmez. Para kaybeden insanlar genelde hırs sahibi, kendini tanımayan ve durduramayan insanlar oluyor. Örnek veriyorum 10.000 TL girdiniz, bu parayı artık unutacaksınız yani kâr edersem ederim, zarar edersem de başım üstüne diyebilmelisiniz. Aksi takdirde parayı bağladığınız hisse senedi veya kripto para düşüşe geçtiğinde panikleyerek 1.000 TL zarar ettiğinizde 9.000 TL’yle çıkarsanız zarar edersiniz çünkü borsa bu; düşer de, çıkar da. Çıkış yapmazsanız eğer paranız belki 7.000 TL’lere kadar düşecek belki daha fazla düşecek ama satmadığınız sürece zararda değilsiniz çünkü yükseldiğinde yine paranız sizin cebinizde olacak. Tabi doğru hisse senedi ve doğru kripto paralara yatırım yapmak önemli, eğer araştırmadan paranızı bağlarsanız tüm paranızı da kaybedebilirsiniz(bu bir istisnadır; şirket batar, kripto işlemden kalkar vb.). Genelde kaybeden insanlar yatırım yapmak yerine kumar oynamayı tercih eden insanlar oluyor; çok kısa bir sürede çok fazla para kazanayım diye düşünerek yüksek rakamlarla ve ihtiyaçları olan paralarla giriş yapıyorlar daha sonra düşüş olunca miktar yüksek olduğu için düşüşte azalan para miktarı da gözlerine çok geliyor ve hemen panik satışları yapmaya başlıyorlar, e hâl böyle olunca eksile eksile, eksileni de tekrar toplama hırsıyla yanlış hamleler art arda geliyor. Bir de kaldıraçlı işlemler var o ise en risklisi, işte orada paranın tamamen yok olması söz konusu ve genelde insanlar burada sürekli para kaybediyorlar çünkü kaldıraçlı işlem bir yatırım yeri değil tamamen kumar alanıdır. Örneğin normal borsada;
- 10.000 TL ile giriş yaptınız.
- İlk gün %10 düştü dolayısıyla hesapta 9.000 TL’niz var ve bekliyorsunuz.
- İkinci gün %10 çıktı dolayısıyla hesapta 9.900 TL’niz var ve bekliyorsunuz.
- Üçüncü gün %5 çıktı dolayısıyla hesabınızda 10.395 TL var.
Gördüğünüz gibi düşüşler ve çıkışlar siz parayı çekmediğiniz sürece size kâr veya zarar olarak yansımıyor ama kaldıraçlı sistemde durum çok farklı ve karışık; düşük veya yüksek kaldıraç oranları var mesela, yani 10.000 TL’niz normalde %10 artışla 11.000 TL olacak, %10 düşüşle 9.000 TL olacakken kaldıraçlı sistemde çok daha fazlası veya çok daha düşüğü olabilir. Ayrıca yükselişe kaldıraç giren biri için düşüş yaşandığında bir likitide sınırı olur ve düşüş o sınıra ulaştığında para tamamen yok olur. Aynı durum düşüş için de geçerli tabi.
Buradan ancak bu kadar anlayabiliyorum, internetten araştırma yakarak detaylara ulaşabilirsiniz. Herkesin mantıklı ve doğru adımlar atması dileğiyle. 🌺