Birinin ölümünü çocuğa anlatırken;
*Uyudu demek: Oluşabilecek davranış bozuklukları Örneğin, okul öncesi çocuklarda ölüm uzun süreli uyku olarak anlaşıldığından uyumaya tepki gösterebilirler, uyku bozuklukları yaşayabilirler.
*Tek başına yatmaktan korkma, karanlık korkusu….
*Yaşlıydı demek: Yeme Bozuklukları, annesine babasına bir şey olmasından korkma, büyümek istememe, dolayısıyla yemek yeme problemleri.
*Uzağa gitti: Ayrılık kaygısı problemi, vefat eden kişiye kızma.
*Hastaydı demek: Korku, kaygı, fobi oluşmasına. Kendisi, aileden biri hasta olduğunda. Ayrılık kaygısı bozukluğu, evden, anneden ayrılamama.
Gibi sonuçlara sebep olabilir. Bunun yerine;
*Ölüm kelimesini kullanın.
*O öldü. Artık ona sarılamayacağız, dokunamayacağız, göremeyeceğiz; ama onu özlersen birlikte fotoğraflara bakabiliriz.
Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Ölüm Konusunda Dikkat Edilmesi Gerekenler:
*Çocuklar bu konu hakkında konuşmak istediklerinde, onlarla bu konu hakkında konuşun.
*Söylediklerinin ardındakini anlayıp ( merak, korku vb) bunu kabullenin veri . Duygularını geri bildirim yapın. Ayna tekniği.
*Kısa, net ve yaşlarına uygun cevaplar verin.
*Bilmediğiniz soruları ben de bilmiyorum, deyin. Araştırıp bu konu da konuşacağınızı söyleyin.
*Çocuklar tekrarlı bir şekilde soru yöneltebilirler. Sizde tekrar ve tekrar aynı şekilde cevap verin.
*Ölüm kelimesini kullanın. Uyudu, uzaklara gitti kelimesini kullanmayın. Öldü deyin.
*Ölümü hastalık ve yaşlılıkla ilişkilendirmeyin.
*Ölen bir kişinin nereye gittiğini sorarsa “o öldü, ölen kişileri bir daha göremiyoruz ama onlara olan sevgimizi hep hissederiz, istersen birlikte resimlerine bakabiliriz, onunla ilgili konuşabiliriz” diyebilirsiniz.