snowflake kaç aylık? Endoskopi yapıldı mı? Benim kızım 3,5 yaşındayken ishal oldu, ishal 1,5 ay geçmeyince gastrolojiye gittik. Kayınvalidem de çölyak olduğu için çölyak antikoru da bakıldı ve 200 çıktı. Sonra endoskopi yapıldı. Endoskopide net çölyak denilemedi. Ama böyle hastalara potansiyel çölyak deniliyormuş ve hayatının bir döneminde çölyak olacakmış. Bu aüreçte diyet yapmamamızı söyledi. Diyet yaparsak tanı koyamazlarmış çünkü bağırsak yapısı düzelirmiş. Bizim kızımda takipli gidiyoruz o yüzden. 3 ayda bir kan değerlerine bakılıyor, büyüme gelişmesine bakıyoruz. Duruma göre de tekrar endoskopi ile kontrol edilecek. Biz ilk öğrendiğimizde diyete başlamıştık hemen. Kreşe gittiği için hergün kreşte yapılan yemeğin glutensizini evde yapıp kreşe gönderiyordum. Kreşteki yemek glutensiz bile olsa çapraz bulaş riskinden yedirmiyordum.
Küçük yaşta bununla karşılaşıyor olması aslında kabullenmesi için daha kolay. Ama tabii ki kreş okul dönemlerinde zor olacak. Sizin de evdeki düzeni değiştirmeniz gerekiyor. Biz tamamen glutensiz beslenmeye geçmedik ama ben alışmak için evde glutensiz yemekler yapıyorum. Artık glutensiz ürünlere ulaşmak da daha kolay. Maalesef ki biraz pahalı oluyor ama hiç yoktan iyidir.
Birde glutensiz beslenirken, ekmek hamur gibi yiyecekleri yerine koymak içşn glutensiz un kullanmak da çok doğru değil çünkü bu sefer nişasta yüklemesi yapmış oluyoruz. Hazır karışım glutensiz unlar pirinç unu, nişasta vs gibi karışımlar. O yüzden tamamen kesmek ya da en azından aAltmak daha doğru. Karabuğday unu kullanıyorum daha çok, tek başına acı oluyor ama mısır unu veya az glutensiz unla karışınca güzel oluyor. Krep yapıyorum çok güzel oluyor. Gerçi mısır unu da çok tüketmeyin diyorlar.
Diyetisyen normal pirinç yemektense basmati pirinç tüketin, daha lifli demişti. Bulgur pilavı yerine de karabuğday pilavı yapıyorum sebzeli. Ev ahalisi pek sevmiyor ama ben seviyorum.
Maalesef mutfağımızda birçok şeyde gluten var. Çorbalara un koyuyoruz, yemeğe bulgur koyuyoruz.
Baharatlara da dikkat etmek gerekiyor, özellikle glutensiz olanları tercih etmek gerekiyor çünkü çoğu baharatta aynı hattan geçtikleri içşn gluten bulaş riski oluyor. Her ürünün içeriğine bakmak gerekiyor. Glutensiz dese bile bazen eser miktarda gluten içerebiliyor.
Tencereler 70 derecede yıkanınca sorun olmuyormuş, ama yine de farkında olmadan bulaş olmaması adına ayrı tencere tava kullanamk daha iyi olabilir. Hatta eve hiç sokmayın gluten.
Çeşit çok, alterntif de çok o yüzden üzülmeyin. Sağlıklı bir beslenme düzeni olacak öyle düşünün:)