Yagmur_24 18/01 de doğum yaptım, doğar doğmaz gayet güzel emdi ve sütüm de vardı. Ve fakat her ne oldu ise Şubat ayı başında hem benim psikolojim hem de belki depremin yarattığı kaygılar ile garip bir sürece girdim, beebk memede huysuzlanıyordu ve bana hafif geliyordu. 11/02 de doktora gittik ve doğum kilosu altına düşmüştü, hastanedeki doktoru mama dedi. İki memeyi de emzirexeksin, 30-45-60 artırarak da mama vereceksin biberonla dedi. Aşırı canım sıkıldı zira ne mama vermek istiyordum ne de biberon kullanmak. Bir emzirme danışmanı ile iletişim kurdum, ancak hem o günlerde deprem bölgesi danışmanlığı yoğundu ve benim yüz yüze bir oediateistten destek almam konusunda yönlendirdi. 13/02 de bu pediatriste gittik. Bğtğn hikayeyi anlattım. Kilo alımını desteklemesi açısından mamayı kesmedi ama düzenledi, her emzirmeden sonra demedi mesela. Bize alternatif emzirme yollark gösterdi ki birisi ‘fincan’ idi (fincan, bardak, veya biberon kapağı gibi bişey kullanılabilir) ama ben pek beceremedim. Kaşık şle dedi (kaşık biberon değil de normal mama kaşığı gibi) ama bu da inanılmaz uzun süren bir şeydi. Bir de dedi ki beslenme sondası (5 numara gri renkli) kateterin açık ucunu meme ucuna hizalayarak memenin üstüne flaster ile sabitledik (areolanın üstüne normal ten üstüne) tıpalı olan ucunu da bir kaba (biberon, bardak veya herhangi bir kap) bu kaba ister formül süt isterseniz de sağılmış sütü koyarsınız. Meme ucu ile beraber kateteri de aldı bebek. Eğer burada zorlanma olur ise mamadan biraz ağzına damlatın dedi. Ama zaten emme sorunu yoktu benim bebeğimin, ben devreye mama ve biberon girdiğinde emmezse yani meme reddi yaşarsak (yüksek ihtimal) diye ürktüm zira emzirmek istiyorum. Bebek memeden süt, sondadan da mama çekti. Bir taşla iki kuş. )) Haliyle bebeği epey tatmin etti, kilo alımı da başladı. Daha önce doktor ilk mama verdiğinde 60 CC deneniştim ama finalde hafif kustu, kusma gibi de değildi çıkardı birazını ağzından bu yğzden 60 CC vermedşm. Bu hikayeyi de pediatristimize anlattığım için 45 CC başladık biz. Günde 4-5 kez dedi, şöyle hareket ettik. Gece uykularında yok olması için geceleri kesin mama verdim. Ama gündüz örneğin bir sefer verdim, diğer sefer mama eklemedim. Hani süt yetti gibi ise o sefer mamayı esgeçtim. Günde de sayımı 5 falandı mamada ama aç olduğunu hissedersen yine ver demişti pediatristi. O dönemde kontrollerimiz 2 günde bir falandı. Kontrollerde ritmik kilo aldı. Bana tavsiyelerde bulundu, örneğin evde bana işte rezene çayı içiriyorlardı ki nefret ederim, bitki çayı hiç sevmem, bilimsel bir geçerliliği yok, sevmiyorsan da kesin içme dedi. Süt yapar denen gıdaları genelde anneler kayınvalideler emziren anneye tonlarca dayıyorlar, anne de kilo aloyor ve dengesiz besleniyor. Bu gıdaları bile muhakkak dengeli tğket dedi. Örneğin, tahin tamam ama fazlası da epey yağ, tahin helvası, e fazlası şeker.. dengeli beslen proteinden zengin beslen dedi. Bir de hami gaz yapar diye stigma ilan edilen gıdalar var, bulgur gibi nohut gibi, deneyerek git dedi direkt yememek yerine. Benim kızımda bir gaz sorunu yaratmadu bunlar dokayısı ile “gaz yapar” stresi ile de baletme şeklini gösterdi. Bizim pediatristimiz süt yaptığı söylenen damlalar ilaçalr gibi şeylerin de bilimsel bir geçerliliği yok dedi, ben dopumdan beri bestlak kullanıyordum, hatta sordu faydasını gördün mü diyex açıkçası bilmiyorum zira ilk etapta süt sorunum yokken de bestlak kullanıyordum, süt azaldığında da bestlak kullanıyordum. Bebek doktoru mama verdiği zaman bestlakı kesme ama yanında harvey’s mom da kullan demişti. Evde de Solgar breewers yeast vardı ama hepsi birden çok ve karaciğere falan dokunur diye onu kullanmamıştım, kendi adıma da bu desteklere karşı değilim, Pediatristimizin olmazsa olmazı değilse de bunları kullanma fikri bana iyi geliyordu. O kısmına pek mğdahale etmedi pediatristimiz. Biz ondan bir emzirme danışmanlığı aldık. Bana verdiği en mühim bilgi şu idi. Sütle ilgili iki hormon var, birisi prolaktin ki sütü üreten hormon bu, bu hormon kolay kolay kesilmez dedi, diğeri de oksitosin bu da üretilen sütü dağıtan hormon. İşte aslında (esktreme bir durum yok ise) kadınlar sütüm kesildi dediğinde aslında süt kesilmez, süt dağıtımı sekteye uğrar dedi. Yani fabrika üretim yapıyor ama lojistikte sıkıntı var :) oksitosini artırmanın birincil koşulu, bebeğin emmesi. Ne olursa olsun emzirmeye devam et dedi. Nasıl olsa ardından mama gelecek, acaba aç mı kaygısını bir kenara bırak dedi.. bol su dedi. Emzirmeden önce ve sınra muhakkak dedi ama ben emzirme esnasında da içiyorum. Eğer ki evde olmaman gibi süt biriktirmeni gerektiren bir durum yok ise sağım yapma, yaparsan da elle sağım yap dedi (ben sütün azaldığını düşündüğüm dönemde sağıp sağıp ne kadar geldi diye bakıyordum, bu büyük bir hata imiş meğer.. bugün de sağsam tek memeden 15-20 CC ancak çıkar ama bugün sütüm bebek için gayet yeterli) işte emzirmeye dair incelikler, işte bebek memyi nasıl kavraması, sen nasıl oturmalısın, emzirme esnasında nasıl davranmalısın..vs vs.. bunlar daha bilindik şeyler.. zaman ilerledikçe mamayı bebeğin tepkisine göre vermeye başladım, doymuş gibi ise mama eklemedim, bir sınraki emzirmede yine eklemedim, hani doymadı gibi ise o zaman ekledim 45 CC. Günde de 4-5 de tuttuk ilk etapta. Her pediatrist ziyaretimizde mama mşktarı azaldı. Bugün mesela 3*30 CC olarak veriyorum ki dün örneğin 2 kez verdim. Bu arada sütümğn olduğuna inanmam 3 haftayı buldu, yani hemen patır kütür artmadı süt. Zamanla arttı. Süt artıkça ben rahatladım. Bebek rahatladı. Bebek doydukça ben rahatladım. Bugğn mesela memelerin dolduğunu hissediyorum, örneğin dışarda isem falan hafif de olsa süt akıyor çamaşıra, epey mutlu oluyorum. Şimdi pediatsit ziyaretimiz önümüzdeki Pzt ve doktor dedi ki artık kilo alımı ok ve kilo takibini bırakıcaz ve doktorumuzu ayda bir görücez. İki doktor ziyeretşmiz arasında bebeğim gğnde 22 gram almış ve bu da ok bir artış. Herhalde yakında mamayı tamamen keseriz. Bebeğin, biberonla devam etse idik meme reddi yaşar mıydı yaşamaz mıydı bilmiyorum ama bu riski almak istemedim ve bunun için de umutsuzluk ve can sıkıntısı içinde debelenmek yerine (kesin debelenirdim) neyse ki doğru uzmana denk geldik. Hatta artık ondan danışmanlık alıyoruz. Bestlak ve harvey’s mom kullanmıyorum ama Solgar kullanmaya başladım, süt için destek almak beni rahatlatıyor zaten B12 içeriği de var, günlük vitamin ve demir ilacına da devam ediyorum. Ben eds sisteminin faydasını çok gördğm, hem bebek ağzına biberon girmedi, ileride zaten kullanır. Bebek, sondadan gelen mamanın heyecanı ile emmeye abanınca memeden de süt geldi rahat rahat :)) ğstelik çok da kolay. Örneğin, bu sondayı şmyle de kullanabilirsiniz. Örneğin evde yoksunuz, süt sağdınız veya mama verilecek veya ikisi birden. Bu kateterin daha önce meme ucuna eşitlediğiniz açık ucunu elinizin küçğk parmağına sabitleyin, parmak ucunu geçmesin. Ve fşnger-feeding’i siz yokken de evde bebeğe bakacak kişi verebilir, ben dışarda isem de bebeğe bakan annem veya kayınvalidem veya eşim, biberon yerine bu finger-feeding yöntemini kullanıyor. Aslolan, parmak çok temiz olacak, finger-feeding öncesinde tırnak için dahil iyice temizlenecek, amelşyata giren bir doktor tavrı ile hem de. Eds hem kolay, hem reddin önüne geçmek için ben büyük faydasını gördüm, hem sütün gelmesini hem de bebeğin emmesini destekledi. Size de bol şans.