Selamlar 🙋🏻♀️ Farkettim ki internette ek gıda hakkında çook fazla yanlış bilgi var. Gelin herkes “internette böyle yazıyor, şöyle duymuştum ama doğrusu şuymuş” dediklerimizi yazalım.
Ben kendi araştırdığım, bebek beslenmesi uzmanlarından doktorlardan duyduğum bilgileri yazıyorum.
❌️ Yanlış: 1 yaşından önce yumurtanın beyazı verilmez.
✔️ Doğrusu: Yeni yapılan araştırmalara göre yumurtanın sarısı da beyazı da bebek ek gıdaya başladığı 6.aydan itibaren verilebiliyor. Üstelik yumurta anne sütünden sonra en faydalı besin. Tabii ki sarısına ve beyazına ayrı ayrı 3 gün kuralı uygulamak gerekiyor.
❌️ Şu besin 8.ayda verilir, bu besin 10.ayda verilir.
✔️ Bir çok besin bebek ek gıdaya başladığı 6.aydan itibaren verilebiliyor. Ayına uygunluk bir kaç besin haricinde yok aslında. Örneğin süt, bal, tuz 1 yaşından önce, şeker 2 yaşından önce verilmemeli. Hatta bazı uzmanlar süt ve şekeri 3 yaşından önce önermiyorlar.
İşlenmiş, ne olduğu belli olmayan gıdaları saymıyorum bile zaten. Onların çoğunu biz yetişkinlerin bile tüketmemesi gerekiyor. Ya da sanırım kimse bebeğine sucuk salam vs yedirmeye kalkışmaz.
❌️ Her besine 3 gün kuralı uygulamak şart.
✔️ Büyük alerjenler ve yaygın alerji yaptığı bilinen besinler hariç 3 gün kuralı uygulamak zorunluluğu yok. ( 9 büyük alerjen: süt ve süt ürünleri, yumurta, kabuklu deniz ürünleri, ağaç kuruyemişleri, yer fıstığı, buğday, soya, susam. Yaygın olarak alerki yaptığı bilinen besinler: patlıcan, çilek, avokado, mısır, mango…)
Şuraya yine de not düşeyim, kimseye 3 gün kuralı uygulamayın demiyorım tabi ki, uygulayıp uygulamamak size kalmış.
❌️ Bebekler evde kendimize yaptığımız yemekleri yiyemezler.
✔️ Bebekler de bizle beraber kendimize yaptığımız sağlıklı öğünleri yiyebilirler, hatta gayet 1 yaşından önce de yiyebilirler.
Tabi ki bu; mesela evde yaptığınız acılı çiğ köfteyi, 1 lt yağda kızarmış patatesi, sağlıksız yağlarla pişmiş yemekleri, sucuklu yumurtayı vs yiyebilecekleri anlamına gelmiyor. Kendimden örnek vereyim, ben genelde salça yerine yazın kendi hazırladığım domates sosunu kullanıyorum ve yağ olarak da her yemeğe güvendiğim yerden aldığım zeytinyağını kullanıyorum. Böyle yapılan bir yemeği bebeğin tüketmesinde de sakınca olmaz.
❌️ Ek gıdaya blenderdan çekilmiş sebzelerle başlanmalı.
✔️ Sebzeyle başlayacaksanız buharda haşlanmış ve çatalla ezilmiş sebzelerle başlanmalı. Blenderı hiç bir doktor önermiyor, kullanılmaması gerekiyor. Biliyorum bir çok kişi artık bunun farkında ama yine de hala blenderla ek gıdaya başlayan çok kişi var.
Benim şu an için aklıma gelenler bunlar. Sizler de eklerseniz sevinirim 😊