kuzucuks “Promosyon” adı altında verilen paralar hüküm olarak “şüpheli” kategorisindedir. Helal denemez, çünkü gelirinin büyük bir kısmı faizden oluşuyor. Fakat net bir şekilde haram da denemez, çünkü faizli bir işlem değildir. Bu sebeple şüpheli deniyor ve müslümana yakışan tutum peygamberimizin hadisinde bize en güzel şekilde öğretiliyor: “Şurası muhakkak ki, haramlar apaçık bellidir, helaller de apaçık bellidir. Bu ikisi arasında (haram veya helal olduğu) şüpheli olanlar vardır. İnsanlardan çoğu bunları bilmez. Bu durumda, kim şüpheli şeylerden kaçınırsa, dinini korumuş olur.”
Peki bu para ne yapılmalı? Haramla ciddi bir yakınlığı olduğu için burada çok ince bir hesap yapmak gerekiyor. Bu yüzden fetva verilirken paranın bankada bırakılıp onların faiz sistemine katkı sağlaması veya alınıp çöpe atılması gibi faydadan çok zarar getirecek yöntemler yerine ihtiyaç sahiplerine verilmesi göz önünde bulundurulur. Çünkü dinimizde ihtiyaç sahiplerine bazı kolaylıklar tanınır, genel itibariyle caiz olmayan şeyler onlar için caiz olabiliyor. Ama şu ayrıntı unutulmamalıdır, vereceğimiz paradan sadaka sevabı ummadan vermemiz gerekir çünkü zaten bize ait olmayan bir parayı veriyor olacağız. Yoksa bize ait paradan cüz’i bir miktar bile verecek olursak onda bizim için sevap vardır.
İhtiyaç sahipleri dışardan birileri olabileceği gibi kişinin kendisi veya bakmakla yükümlü olduğu yakınları da olabilir. Fakat kendisinin ihtiyaç sahibi olduğunu düşünen kişi takvaya yakışır şekilde yüreğinde Allah korkusuyla bunun muhasebesini yapmalıdır. Nefis ister istemez durumu kendi lehine çevirmeye çalışır çünkü nefsin amacı bizi harama sürüklemektir. İçi boş mazeretlere sığınmak yerine hakikaten ihtiyaç sahibi olduğu görülüyorsa bu para kullanılabilir 🌺