bebiskoooo size uygulaması kolay bir yöntem söyleyeyim, siz kendi durumunuza göre hesabınızı yaparsınız. Müslümanların mükellef olma zamanı ergenlikle birlikte başladığı için 7 yaşınızdan itibaren hesap yapmayacağız, ergenlik çağına girdiğiniz yaşınızı baz alacağız. Arada bir namaz kılıp bıraktığınızı söylüyorsunuz ama bununla ilgili kesin bir ölçü veremeyeceğiniz için onları bu hesaba dahil etmeyelim ve sanki hiç kılmamışsınız gibi düşünelim. En son çıkan hesaptan yaklaşık olarak kıldığınızı düşündüğünüz dönemleri dilerseniz çıkarabilirsiniz. Ergenlik çağına girdiğiniz yaşınızdan şimdi bulunduğunuz yaşınıza kadarki geçen süreyi hesaplayın, örneğin 14 yaşında adet gördünüz ve şimdi 26 yaşındasınız, 12 yıllık bir borcunuz var demektir. Bundan sonra kıldığınız her vakitte o vaktin kazasını da kılarsanız 12 yıl sonra borcunuz bitmiş olur. Adet günlerini ayrıca hesaplamanıza gerek yok çünkü zaten kılmadığınız dönemde de adet görüyordunuz 😊 Sadece yatsı namazında bir farklılık vardır, hanefi mezhebinde vitir namazı vacip olduğu için onun da kazası gerekir. Yani hem yatsının farzının kazası hem vitrin kazasını kılmalısınız. Bunda da şöyle bir kolaylık takip edebilirsiniz, ikindi ve yatsının ilk sünnetlerini peygamberimiz bazen kılmış bazen kılmamıştır. O yüzden bu ikisi diğer sünnet namazları gibi bağlayıcı değildir. Yani yatsının kazası vitirle birlikte size ağır gelirse ilk sünneti kılmayın, böylelikle yine az kılmış olursunuz 😊
Vakit namazlarının arkasından sadece o vaktin kazasını kılma şartı yoktur. Yani dileyen öğle namazını kıldıktan sonra yatsı namazının kazasını da kılabilir fakat böyle olursa bir yerden sonra ciddi bir kafa karışıklığına sebebiyet verir. Bu sebeple bu şekilde karışık kılmamanız daha isabetli olur.
Hayat telaşı içerisinde olur da örneğin o günün öğle vaktinde öğlenin kazasını kılacak vakit bulamazsanız aynı gün içerisinde diğer vakitlerden herhangi birinde muhakkak kazanızı telafi edin. Başka günlere kalacak olsa da sorun olmaz fakat hesabınız karışır. Bu sebeple mümkün oldukça planınıza sadık kalmaya çalışın.
Niyet ederken alimlerimiz iki şekilde bu niyeti getirebileceğimizi söylüyorlar ki her ikisi de sonuç itibariyle aynı yere varıyor. “Niyet ettim Allah rızası için kazaya kalmış olan ilk/son öğle namazını kılmaya” şeklinde niyetinizi getirebilirsiniz. İlk ve son kelimelerinden birini seçip hep aynı şekilde devam edin. Böylece ya ilklerden gide gide sona gelirsiniz veya sonlardan gide gide ilklere varırsınız ve her halükarda kazalarınız bitmiş olur Allah’ın izniyle 😊
Bir de yaş hesabınızın birebir tutmama ihtimaline karşı temkin payı koyup planladığınız süreye en az 1 yıl daha koymanız çok daha güzel olur. Örneğin ilk hesapla 12 ise bunu 13′ten sayabilirsiniz. Böylece kazanızın hiç kalmaması yönüyle kalbiniz daha mutmain olur ve kaza dışında fazla kılacak olduklarınız da size nafile sevabı kazandırır 😊❤️