Öncelikle her ne kadar sonuçları bambaşka olsa da deprem olayına verdiğimiz tepkilerin yaşamdaki diğer beklenmedik olaylara karşı verilen tepkilerle benzer olduğunu fark etmek önemlidir.
Bir başka deyişle gündelik hayat akışının dışında gerçekleşen olaylarla karşılaştığımızda verdiğimiz ‘anormal’ tepkiler, yaşadığımız süreç bağlamında gayet sağlıklı yanıtlardır. Önemli olan bunu kabul ederek iyileşme sürecine başlamaktır. İyileşme sürecinin kısa sürmeyeceği ve daha önce bahsi geçen stres tepkilerinin devam edebileceği bilgisi, bir diğer önemli gerçekliktir. Ne yaşanan acılara saplanıp kalmanın ne de depremi hafife alıp görmezden gelmenin bir faydası dokunmayacaktır. Bunun yerine depremin elimizde olmadan gerçekleştiğini ve acı bir olay olduğunu kabul edip elimizden gelenlere yani kontrol edebileceğimiz şeylere odaklanmak daha gerçekçi ve faydalı bir adım olacaktır.
Dikkat etmemiz gereken şeylerden biri ise haber alma araçlarını kullanma biçimimizle ilgilidir. Bizi etkileyen böylesi büyük bir olayla ilgili bilgi almak istememiz veya varsa yakınlarımızın durumunu merak etmemiz gayet doğaldır. Fakat oluşabilecek bilgi kirliliğinden kaçınmak ve güvensizlik, belirsizlik gibi hisleri tekrar yaşamamak adına pek çok haber alma kaynağını aynı anda takip etmek yerine bunu güvenilir bulduğumuz bir veya birkaç kaynakla sınırlı tutabiliriz. Ayrıca bu kaynakları takip etmeyi de belli aralıklarla bırakmak, sürekli bir haber akışına maruz kalmamak da dinlendirici olacaktır.
Dahası haber alırken kayıplara ve yıkım görüntülerine takılı kalmayıp ‘yaşam üçgeni nasıl oluşturulur?’ gibi deprem esnasında veya sonrasında yapabileceğimiz faydalı şeylere odaklanabiliriz. İşe, okula devam etmek gibi büyük odakların yanında yemek yapmak, yaptığımız yürüyüşlere devam etmek gibi alışkanlıklarımıza yavaş yavaş dönmek depremin etkilerini sürekli olarak düşünmemizi engelleyecektir. Bu rutine devam ederken eğer hazır hissediyorsak depremzedelere yapılan yardım faaliyetlerinde gönüllü olarak çalışmak da bizi üretken kılacak ve dayanışma hissi depremin belirsizliğiyle mücadele ederken yalnız olmadığımızı fark ettirecektir.
Tüm bunların yanında buna benzer doğal afetleri geçmişte de pek çok insanın yaşadığını ve belki tamamen eskiye geri dönülmese de her olumsuzlukta ve kriz anında yapabildiğimiz gibi deprem sonrası için de zamanla yeni yaşam yolları bulabileceğimizi kendimize hatırlatmalıyız. Yine de ilerleyen zaman içerisinde kaygılarımızın ve yukarıda söz edilen bazı tepkilerin devam ettiğini düşünüyorsak; bunların birtakım kalıcı etkilere ve hatalı genellemelere yol açmaması adına bir uzmana başvurmakta fayda olduğunu belirtmek gerekir.
Bu postun altında iyileşme sürecine fayda sağlayacak önerilerde bulunabilirsiniz. Kendi adınıza günlük neler yaptığınızdan bahsedebilirsiniz. Konuyla tamamen alakasız sohbet edebilirsiniz.
FAKAT LÜTFEN OLUMSUZ DÜŞÜNCELERE POSTTA YER VERMEYELİM…