Esoca38 aleyküm selam güzel kardeşim, tartışmaya açık konular hakkında post açılmasını tasvip etmesem de ilmihalle ilgili konularda post açılmasını çok seviyorum, sizin vesilenizle belki de kaç kişi bu bilgilerden yararlanmış olacak inşallah 🥰
Size uygulanması çok basit olan bir yöntem söyleyeceğim fakat arada bir kılıp bırakmış olmanızı görmezden gelerek bu hesabı yapacağım çünkü ne kadar kılıp ne kadar kılmadığınız belli değil ve bu şekilde sağlıklı bir hesap yapıp borçlarınızı bitirmeniz mümkün olmaz. 4-5 aydır düzenli kılıyormuşsunuz Rabbim daim etsin 😊 benim aşağıda yapacağım hesaptan kazanızın biteceği yıl hangi yıla denk gelecekse o yılın 4-5 ayını eksik yapabilirsiniz, böylece bu dengeyi yine sağlamış oluruz 😊
Hesabımız şöyle olacak: Ergenlik çağına girdiğiniz yaşınızdan şimdi bulunduğunuz yaşınıza kadarki geçen süreyi hesaplayın, örneğin 14 yaşında adet gördünüz ve şimdi 26 yaşındasınız, 12 yıllık bir borcunuz var demektir. Bundan sonra kıldığınız her vakitte o vaktin kazasını da kılarsanız 12 yıl sonra borcunuz bitmiş olur. Adet günlerini ayrıca hesaplamanıza gerek yok çünkü zaten kılmadığınız dönemde de adet görüyordunuz 😊 Sadece yatsı namazında bir farklılık vardır, hanefi mezhebinde vitir namazı vacip olduğu için onun da kazası gerekir. Yani hem yatsının farzının kazası hem vitrin kazasını kılmalısınız. Bunda da şöyle bir kolaylık takip edebilirsiniz, ikindi ve yatsının ilk sünnetlerini peygamberimiz bazen kılmış bazen kılmamıştır. O yüzden bu ikisi diğer sünnet namazları gibi bağlayıcı değildir. Yani yatsının kazası vitirle birlikte size ağır gelirse ilk sünneti kılmayın, böylelikle yine az kılmış olursunuz 😊
Vakit namazlarının arkasından sadece o vaktin kazasını kılma şartı yoktur. Yani dileyen öğle namazını kıldıktan sonra yatsı namazının kazasını da kılabilir fakat böyle olursa bir yerden sonra ciddi bir kafa karışıklığına sebebiyet verir. Bu sebeple bu şekilde karışık kılmamanız daha isabetli olur.
Hayat telaşı içerisinde olur da örneğin o günün öğle vaktinde öğlenin kazasını kılacak vakit bulamazsanız aynı gün içerisinde diğer vakitlerden herhangi birinde muhakkak kazanızı telafi edin. Başka günlere kalacak olsa da sorun olmaz fakat hesabınız karışır. Bu sebeple mümkün oldukça planınıza sadık kalmaya çalışın.
Niyet ederken alimlerimiz iki şekilde bu niyeti getirebileceğimizi söylüyorlar ki her ikisi de sonuç itibariyle aynı yere varıyor. “Niyet ettim Allah rızası için kazaya kalmış olan ilk/son öğle namazını kılmaya” şeklinde niyetinizi getirebilirsiniz. İlk ve son kelimelerinden birini seçip hep aynı şekilde devam edin. Böylece ya ilklerden gide gide sona gelirsiniz veya sonlardan gide gide ilklere varırsınız ve her halükarda kazalarınız bitmiş olur Allah’ın izniyle 😊
Borcunuzu bir an önce bitirme gayretinizi anlıyorum ve takdir ediyorum. Böyle bir gayret örneği hakikaten çok kıymetli. Fakat inanın size en mutedil öneriyi sunuyorum. İnsanların fıtratında bıkmaya müsaitlik vardır, birşeyi ne kadar çok yaparsak ondan soğumamız ve uzaklaşmamız da o kadar kolay olur. Bu sebeple peygamberimiz bir hadisinde şöyle buyuruyor: “Allah’ın en sevdiği amel az da olsa devamlı olandır”. Dinimiz orta yol dinidir, ifrattan da tefritten de uzak kalmakta fayda vardır. Bir anda yoğun bir kaza namazı kılma işine girerseniz nefsinize çok yüklenirsiniz ve bir yerden sonra bırakma ihtimaliniz olur. Oysa düzenli ve az olarak kılacağınız kazalarda uzun soluklu götürmeniz daha kolay olur. Tabi ki tercih yine size aittir. Eğer boş vakitlerinizi bu şekilde doldurmak istiyorsanız hiç olmazsa size bahsettiğim planı aynı oranda artırarak gerçekleştirebilirsiniz. Örneğin her vakit sonrası bir kaza kılacağınıza iki kaza kılın. Sabah vaktinde iki sabah namazının kazası, öğle vaktinde iki öğle namazının kazası gibi. Bu şekilde yaparsanız hesabınız yine karışmaz ve 12 yıl olan borcunuz tam hesapla yarı yarıya düşer 6 yılda tamamlamış olursunuz. Daha fazlasını yapabilirim derseniz üç kaza da kılabilirsiniz ama dediğim gibi çok fazla zorlamamakta fayda var 😊 bir de yaş hesabınızın birebir tutmama ihtimaline karşı temkin payı koyup planladığınız süreye en az 1 yıl daha koymanız çok daha güzel olur. Örneğin ilk hesapla 12 ise bunu 13′ten sayabilirsiniz. Böylece kazanızın hiç kalmaması yönüyle kalbiniz daha mutmain olur ve kaza dışında fazla kılacak olduklarınız da size nafile sevabı kazandırır 😊❤️