adm Herkese merhaba;
Geçmiş olsun öncelikle. Bir süredir arama kurtarma eğitimi alıyorum. Buna dayanarak, deprem anında ve sonrasında neler yapmamız gerektiğine dair minik ama hayat kurtarıcı birkaç öneride bulunmak istiyorum. Umarım bir daha gerek duymayız.
Evinizde;
Evde terliksiz gezmeyin (yere saçılan kırık eşya, duvar alçı parcaları veya cam kırıklarında yürüyebilmeniz için gereklidir), bir deprem olursa evdekilerden biri mutlaka sokak kapısını açsın (deprem etkisiyle kapının kilitlenmesi, açılamaz hale gelmesi, tahliyenin zorlaşmaması için) bu önceden belirlenmiş kişi olmalıdır, unutmayın “biri açsın” denirse “kimse açmaz”. Eğer mümkünse (14 sn içinde!!!) hızlı adımlarla yatak odasına gidin. Yatağın pencereye/cama/aynaya bakmayan/en uzak olan tarafına cenin pozisyonunda yatın, sırtınız yatağa gelecek şekilde. 14 sn içinde yatak odanıza varmanız mümkün değilse, bulunduğunuz noktada en güvenli yere geçerek (sağlam bir kanepe vs.) cenin pozisyonu alın. Baş, boyun ve omurga bölgesini korumanız elzemdir. Varsa yastık, yoksa kollarınızla bu bölgeleri koruyun. Asla mutfağa ve banyoya girmeyin (patlayan seramikler, düşen raflar, su baskınında boğulmalar gibi ölümcül tehlikeler barındırıyor mutfak ve banyo). Sanıldığının aksine çamaşır makinesi vs. yanı güvenli değildir. Bunların ezilme olasılığı yüksektir. Merdivenlere ve camlara yaklaşmayın. Yatağın altına önceden su, bisküvi, fener, düdük ve toza karşı maske koyabilirsiniz (bu enkaz altı çantasıdır ve her kişi için ayrı hazırlamakta fayda vardır). Omurganız ve boynunuz çok önemli, bu altın noktaları korumanız şart. Sallantı durduktan sonra herkes sağlamsa varsa çocuklarınızı ortanıza alarak merdivenlerden inebilirsiniz. Merdivenin duvar dibinden yürümeniz gerekiyor. Herhangi bir koku varsa evde asla ışıklara, telefonlara, sigortalara dokunmayın, koku yoksa evi terkederken kapatabilirsiniz. Dışarı çıkınca etrafı açık bir alana/parka gidin ve orada bekleyin. Giderken binalardan, direklerden uzakta, ortadan yürüyün. Araç kullanmayın. Telefonlar şehir içi arama yapılamayacak durumda olacağından aynı şehirde yaşayan ailenize iyi olduğunuzu ve nerede olduğunuzu iletmek için koordinasyon kişinizi arayın (koordinasyon kişisi: ailenizle önceden belirlediğiniz, şehirdışında yaşayan bir tanıdığınız/akrabanız koordinasyon merkeziniz olmalı, herkes bu kişiyi arayacağını bilmeli ve bu kişinin numarası herkes tarafınca önceden ezberlenmiş olmalı, koordinasyon kişisi kendisini arayanlara “şunlar iyi ve şuradalar” diye iletmeli). Mahallenizdeki afet toplanma noktalarını öğrenin. Unutmayın ki yardımlar bu noktalardan dağıtılmaya başlanacak.
İş yerinde;
Camlara derhal sırtınızı dönerek camlardan uzaklaşın. Camdan uzak masa yanlarına/altlarına tek diziniz yerde olacak şekilde çömelin, eşyalara yakın kolunuzla tutunun ve kafanızı göğüsünüze yaklaştırın, açıkta kalan kolunuzla ensenizi ve kafanızı koruyun. Asla masa altına girmeyin! Sallantı durduktan sonra hızlıca, ancak koşmadan merdivenlerden binayı terk edin varsa yanınıza hızlıca suyunuzu, bisküvinizi ve üzerinize uzun kollu bir giyecek alabilirsiniz. Merdivenlerden inerken duvar tarafından yürümeyi unutmayın. Çalışıyor olsa dahi asla asansör kullanmayın ve otoparka inmeyin. Bina dışında diğer binalardan uzak açık alana çıkın. Aileniz ile haberleşmek için koordinasyon kişinizi arayın.
Kolaylıklar dilerim,