GERÇEKTEN yetersiz mi?
Bu noktadan başlamak çok önemli. Lütfen bana sabır gösterin. Sizin durumunuzu sorgulamak ve sinir bozucu, o çok bilmiş emzirme danışmanı olmak niyetinde değilim. Ancak sütünün yetersiz olduğundan endişe eden ÇOĞU yeni annenin süt üretimi yetersiz DEĞİL.
Yeterince süt üretemediğini veya bebeğinin yeterince süt alamadığını düşündüğü için mama vermeye başlayan kadınların büyük bir çoğunluğunun BİR SORUNU YOK.
Bunu ne kadar vurgulasam da az.
Her gün birçok anne süt üretimlerinde bir sorun olmadığı halde panik içinde emzirmeyi bırakıyor veya mama kullanmaya başlıyorlar. Ancak pek tabi ki yanlış bir yönlendirmeyle mama kullanmaya bir kez başladıklarında, memelerine süt üretimini gerçekten azaltmak için sinyal göndermeye başlayacaklardır.
Bebeğinizi emzirme aralığınız sehpanızın üzerindeki kitabın veya kayınvalidenizin söylediği veya arkadaşınızın bebeğinin yapabildiği gibi, X saate çıkmadığı için süt üretiminiz yetersiz değil.
Sağlıklı süt üretimi olan bir anneye sahip sağlıklı, mutlu ve normal bir bebek son beslenmesinden bir saat, 90 dakika, 45 dakika veya iki saat sonra yeniden acıkabilir. Bebeğiniz sık aralıklarla emen bir bebek olabilir ve memeden ayrılmak istemeyebilir. Büyüme atağı geçiriyor ve günün her saati emmek istiyor olabilir.
Memelerinizden artık eski kadar süt sızmamasından dolayı süt üretiminiz yetersiz değil. Bazı annelerin memeleri diğerlerinden daha az süt sızıntısı yapar. Çoğu anne, memelere basınç yapmaktan sorumlu minicik sphincter kaslarının zamanla uyum sağlaması ile süt sızıntısının azaldığını fark etmektedir.
Memeleriniz eskisinden daha yumuşak olduğu için süt üretiminiz yetersiz değil. Emzirmeye başladığımız ilk günlerde hissettiğimiz fazla doluluk damarsal genişleme (kan ve lenf) kaynaklıdır ve bedenimizin emzirme aralarında fazladan oluşan sütü verimsiz bir şekilde depolamasıyla ilgilidir. Zaman geçtikçe memeler depolama konusunda akıllanırlar. (Unutmayın ki bebek emdiği sırada da süt anlık olarak üretilmektedir.) Diğer yandan meme dokusunun büyüme hızı yavaşladığında daha az kan ve lenf sıvısına ihtiyaç olmaktadır. Başlangıçta, çoğu zaman hangi memenin sırasının geldiği bellidir. Bu his zamanla kaybolur. Pek çok anne de bu durumu yanlış bir şekilde süt üretimlerinde bir düşüş olarak yorumlarlar. Pek çoğumuz emzirme deneyimimiz boyunca memelerimizi ağır ve dolu hissetmeyebiliriz. “Memelerimin dolmasını bekleyeceğim!” gibi bir şeyi aklınızdan geçirmeyin sakın! Hayır. Sütün olağanüstü salgılanma sürecinin işleyişinin nasıl yanlış anlaşıldığının göstergesidir bu. Memeler daha boşken süt üretimi artmaktadır. Daha boş, daha yumuşak olan memeler, şişmiş ve dolu olan memelerden, 24 saatlik zaman diliminde toplamda daha çok süt üretebilirler.
Bebeğinizin emme süresi kısa olduğu için süt üretiminiz yetersiz değil. Pek çok bebek ihtiyaç duyduğu her şeyi on dakikadan kısa bir süre içerisinde alır. Bazen bir beslenme sadece beş dakika sürebilir. Pek çok bebek dil ve çene kaslarını olağanüstü etkili bir şekilde kullanır, lıkır lıkır yutkunur, yağlı süt gelmeye başladığında yavaşlar ve sonra mutlu bir şekilde memeden ayrılır. Bu dokuz dakika da sürebilir on dokuz da. Bir bebek yeni doğduğunda bir memeyi boşaltmak için (boşaltmak derken memeler asla tamamen boşalmaz, sadece bebeğin almak istediği tüm sütü almış olması demek) 30 dakikaya ihtiyaç duyabilir. Bebek büyüdükçe bu süre belirgin bir şekilde düşer. Bu, bebeğin daha az süt içtiği anlamına gelmez. Küçük, uykulu, hafif sarılık geçiren bir bebeğin, emerken bir kaç dakika boyunca yutkunmadan anne memesinde hemen uykuya dalması tamamen farklı bir hikaye. Yine de bebeğin daha uzun emmesi her zaman daha iyi olmayabilir.
Memeleriniz küçük olduğu için süt üretiminiz yetersiz değil. Büyük memeler yağ dokusu ve salgı bezlerinin bir birleşimidir. Memelerinin ebadına bakarak bir kişinin süt üretimiyle ilgili yorumda bulunulamaz. Memelerinizin gerçekten de “normal” görünmediğini düşünüyorsanız bu konuya daha sonra değineceğiz.
Bebeğiniz çok sık uyanıyor diye süt üretiminiz yetersiz değil. Pek çok küçük bebek gece gündüz aynı aralıklarla beslenir. Pek çoğu 2-3 saatte bir uyanmaya bir süre daha devam eder.
Bebeğiniz beslendikten sonra “sızmadığı” için süt üretiminiz yetersiz değil. Bebeklerinizi beslersiniz ve onlar memenizde uyuyakalırlar. Onları beşiklerine alırsınız ve bir anda sanki çivili bir yatağa yatırmışsınız gibi uyanırlar. Ve yeniden aranmaya başlarlar. Bu, sizinle ten tene temasta olmak güzel, rahat, sıcak olduğu ve güzel koktuğu için olur.Beşiği sizin kadar sıcak değil. Bebeğinizi beşiğe taşırken Moro refleksini tetiklemiş olabilirsiniz. Muhtemelen beslendikten sonra 15-30 dakika içinde, kan dolaşımlarındaki kolesistokinin hormonunu düştüğü ve bu yüzden daha uyanık olduğu bir anda taşıdınız. Minik, primat memeli bebeğiniz anne memesinin harika bir yer olduğunu düşünüyor. Bebekler rahatlamak için emmeyi sever. Bebekler ekstra porsiyonları sever. Bu yeterince süt üretemediğiniz anlamına gelmez.
Bebeğiniz emdikten sonra biberonla süt içmeye devam ettiği için süt üretiminiz yetersiz değil. Küçük bir bebeğin damağına memeyi dokundurduğunuz an emme refleksini tetiklersiniz. Bebekler genellikle ihtiyaçlarının ötesinde süt içmeye devam edeceklerdir. Bu durum biberonla beslenmeyle obeziteyi ilişkilendirmemizin nedenlerinden biridir.
“Süt inme” refleksini hissedemediğiniz için süt üretiminiz yetersiz değil. Bazı kadınlar süt geldiğinde hafif bir sızı hissederler. Bazıları hissetmez. Önemli bir kısmı sadece ilk haftalarda hisseder ve bu his zamanla kaybolur. Bu hissin kayboluşu bazen anneleri endişelendirir. Bu hissin kaybolması son derece normaldir ve süt üretiminizle ilgili bir şeyin değiştiği anlamını taşımaz.
Yüksek miktarda süt sağamadığınız için süt üretiminiz yetersiz değildir. Emzirmek ve süt sağmak şaşırtıcı bir şekilde birbirinden alakasızdır. Bebeğiniz sütü çok farklı bir şekilde çekmektedir. Sağlıklı süt üretimine sahip pek çok kadın süt sağma konusunda başarısız olabilmektedir. Pompa bazı bu annelerde süt inme refleksini ortaya çıkaramayabilir. Dolayısıyla süt sağamayabilirler. Pompalar her zaman çalışmayabilir. Valflar eskidikçe emiş gücü düşer.
.
/güzel yazı belki işinize yarar /