“Ekran” sözcüğü ile, televizyon, tablet, bilgisayar, telefon gibi tüm ekranlı cihazları kastediyoruz. “Ekran zamanı” bahsi geçen tüm bu ekranlı cihazlarla bir gün içerisinde geçirilen süreyi ifade eder. Kişinin gelişimsel düzeyine uygunsuz şekilde ve sürede ekran başında kalmasını ise “Ekran maruziyeti” olarak tanımlayabiliriz.Erken gelişimsel dönemde ekran maruziyetinin sonuçları nelerdir?Çocuk gelişiminde “kritik dönemler” kavramı kabul gören bir görüştür. Örneğin, ilk 2 yaş temel fizyolojik gelişimin ve bağlanmanın gelişimi için önemlidir. İlk 2 yaşta dil öncüllerinin ve alıcı dilin gelişmesi gerekir. 2-3 yaş arası ifade edici dil gelişimi ve öz bakım becerileri için kritiktir. 3 yaşından sonra topluma adaptasyon, yani “sosyalleşme” başlar. Okul dönemiyle birlikte diğer kazanımlar devam ederken, akademik performans ile ilgili durumlar eklenir. Ergenlikte ise, kimlik ve kişilik oluşum süreçlerinin temelleri atılır ve gelişir. Her gelişimsel dönem diğerinin temelini oluşturur ve kritik dönemlerde bu süreçlerin sağlıklı tamamlanması psikolojik – sosyal – bilişsel gelişim ve dil gelişimi için olmazsa olmazdır. Ekran maruziyetinin olumsuz sonuçları, ekran başında geçirilen süre, anne ve baba ile olan etkileşimin yerini ekranın alması, akademik etkinliklerin yerini ekranın alması ve ekran başında geçirilen sürenin sosyal iletişimin yerini alması ile doğrudan ilişkilidir. İlk 2 yaşta ekran yoğun maruziyeti, sözel ve sözel olmayan iletişimi geri bırakmakta, bilişsel gecikmeye yol açabilmektedir. “Uyaran eksikliği” denilen tablo bir otizm öncülü olmamakla birlikte, otizme benzer bulguların varlığıyla beraber bir bilişsel gecikme tablosudur ve ekran maruziyeti ile ilişkilidir. Ayrıca otizm tanılı bireylerde ekran maruziyeti belirti şiddetini arttırmaktadır. 2 – 3 yaşlar arasındaki ekran maruziyeti, örneğin TV’nin arka planda açık olması bile, ifade edici dilde yaşıtlarına oranla 3 kata kadar gecikmeye yol açabilmektedir.Okul döneminde ekran maruziyeti, dikkat sorunları, akademik başarıda düşme, arkadaş ilişkilerinde kötüleşme gibi olumsuz etkilere sahiptir. Ergenlik döneminde ekran maruziyeti gençleri arkadaş ilişkilerinden soyutlamakta, sosyal fobi, akademik sorunlar, akran zorbalığı, siber zorbalık gibi birçok olumsuz duruma yol açabilmektedir.