Uyku egitimi zor, meşakkatli ve kisiye özeldir. Uyku egitimi alanlar belki de bu yüzden buraya yazmıyor. Ben kendi deneyimlerimi paylaşıyorum. İsteyen uygular, paylaştığım bilgilerin de parayla alınan uyku eğitiminden bir farkı yok. Zaten bu konuda uzmanlaşmış kişilerin ( Pinar Sbirsky, Seride Samurkas) tüm youtube videolarını izleyerek verdim egitimi. Siz de bu videolardan yardım alabilir veya yazdıklarıma göre kendinize duzen çıkarabilirsiniz.
Öncelikle uyku eğitimine başlamadan önce kullanılan yontem ve genel olarak uyku egitiminin de ne olduğu hakkında bilgi sahibi olmanız gerekir. Bilinmesi gereken bazı kavramlar var.
Uyku penceresi ve ayına göre uyku süreleri.
Yani bebeginiz 5 ayliksa gunde 3 uyku yapar, 8 aylikken 2 uykuya geçmesi muhtemeldir. Bu uyku sürelerini takip edip ayına göre bebeginizin uyku düzenini guncellemeniz gerektiğini unutmayın. Ve uyku penceresi yani bebeginizin tek seferde uyanik kalabileceği ve uykular arasında geçen süre. Uyku egitimi verimli sonuç alabilmek için ortalama 3 hafta sürer. Genelde ilk hafta düzene girer. Burada önemli olan sizin istikrarlı ve sabırlı bir şekilde süreci devam ettirmeniz ve aile fertlerinin de uygulamadan haberdar olmasıdır.
Bebeginizin ayına uygun uyku saatlerini ınternetten bulabilirsiniz veya ben de sorarsanız bilgi verebilirim.
Ben bebegim 7. Aya yaklaşırken yaklaşık 6 ay 20 gunlukken eğitime basladim. 4. Aydan sonra da denedim fakat 4. Ay atağı sünnet ilk disler derken devam edemedik ve 7. Aya kadar geldik.
Benim bebeğim doğduğundan beri memede uyuyordu. Beraber yatiyorduk ve agzinda meme ile uyuyordu. Fakat uykularımiz cok düzensizdi ve saat basi bazen yarim saatte bir uyanıp meme arıyordu. Emzik de almıyordu. Bir zaman sonra bebegim avent emzigi uykuya dalarken almaya basladi. Emzik burda isimi kolaylastirdi. Su an 11 aylığız hala kullanıyoruz.
Bizim uyku saati düzenimiz olmadigi için önce bebegimin ayına uygun bir uyku duzeni belirledim.
Benim oğlum 6. Aydan beri 2 uykuya geçme sinyalleri veriyordu. Ben de gunduz uykularini 2 uyku olacak şekilde düzenledim. Sonra kendimize uygun bir uyku rutini yaptık. Uyku rutini burada önemli olan konulardan biri. Cunku bebekler uykuya hazırlık ve rutinleri cok sever. Şöyle örnek vereyim. Siz evde paspas bir şekilde oturuyorsunuz ve esiniz size gelip hadi kalk hayatim disari çıkıp guzel bir yemek yiyelim diyor. Eliniz ayağınız birbirine dolaşırdi degil mi ne giysem sacim başım makyajım derken afallardiniz. Bebeginiz de aynen bu şekilde aktif olarak oyun oynarken siz onu kucaklayıp hop uykuya gidiyoruz dediğinizde de ayni şeyleri hisseder. Bu yüzden yaklaşık 1 saat önceden oyun ortamını sakinlestirmeniz varsa tv yi kapatmaniz gerekir. Uyku rutini de cok uzun ve sıkıcı olmamalı. Biz perdeleri kapatma, banyo gunuyse banyo, bez degistirme, pijama giyme, ışıkları kapatma, beslenme ve kapanış olarak belirledik. Gunduz uykularinda da kısaltılmış halini uyguladık. Bez degistirme, perde kapatma, beslenme gibi.
Uyku duzenimizi sabah 7 uyanış, oyun, kahvalti, aktivite sabah 9 ve 10 arasi 1. Uykuya geçiş ( bu uyku 2 saat kadar. 2 saati gecerse uyandiriyordum ) öğlene doğru uyanış ogle yemegi oyun ikinci uyku saat 15.00 civari ( bu da 1.5 saat kadar max 2 saat ) olarak oluşturduk. Buna göre aksam 20.00 civari gece uykusu baslayacakti.
Ilk gun gece uykusundan basladik. Gunduz uykularina yine memede uyuttum yanına uzanarak. 2 saate yakin uyudu. Aralarda uyandi tekrar meme ile uykuya dondurdum. Her iki gündüz uykusunu da meme destekli şekilde bitirdik. Gece uykusuna sira gelince kendi park yataginda uyutmaya ve desteksiz uyutmaya ilk adimi atmaya karar verdim. Aksam 7.30 gibi rutinlerimizi yaptik. Emzirdim ve uyanık şekilde yatagina bıraktım emzigini taktik. Bebegim yaklaşık 45 dk direndi. Dinlene dinlene kisa sürelerde 45 dk boyunca ağladı. Aglamadan uyku egitimi diye birsey yoktur. Fakat burda uyguladığınız yöntem önemlidir. Siz bebegi yalniz odada bırakıp ağlamaya terk etmediğiniz sürece baginiz zedenlenmeyecektir. Cunku bebeginiz alışkanlığının dışına çıkıyor ve buna direnç olarak da agliyor. Benim bebegim zaten memede uyurken de cok ağladığı için boşuna ağlayıp uykusuz kalacağına uyumayı ogrenmesini tercih ettim. Bebegim ağlarken ne mi yaptım. Kucagima aldim. Odanın içinde dolaştık. Ona sarıldım pis pis yaptim. Asla yalnız olduğunu hissettirmeden hep yanındayım mesajı verdim. 45 dk sonunda bebegim sakinlesti ve uyudu. Saat 21.00 a dogru uykuya dalmışti. Ben gece emzirmesini kesmek istemediğim için gece emzirmeye devam ettim. Gece beslenmesi için gece 23.00 civari ve gece 3 civari diye saat belirledim. Bu saatler dışında olan uyanmalarda kesinlikle emzirmedim. Pis pis yaparak uykuya dalmasini sağladım. Emzirme saatlerinde de emzirip yatagina bıraktım.
Ertesi gün aynı şekilde devam etti. Bu sefer gunduz uykularinda da desteksiz uyutmaya başladım. Bebegim aylardır benimle uyudugu için baslarda yatagini kabullenmesi cok zor oldu. Cok sık uyanıp ağladı. Ama 3 4 gunde alisti yerine. 2. Gun aksami uykuya geçerken direnme suresi 20 dk ya kadar düştü. 3. Gun 10 dk. Bebegim yavaş yavaş düzene ayak uyduruyordu. Planımızı hic bozmadan devam ettik. Yaklasik 10. Gunun sonunda baya duruma alıştı. Simdi 2. Kısma gecme zamanı gelmişti. Bebegimi yatağa bırakıp odadan çıkma zamanına. Ayni rutinleri yaptık. Emzirdim ( bu arada emzirirken uyuya kalirsa yatağa koyarken kesinlikle öperek severek uyandiriyoruz uykuya dalmış şekilde bırakmıyoruz ) yatagina uyanip sekilde bıraktım öptüm iyi geceler dedim ve odadan çıktım. Korktugum basima gelmedi bebegim dondu yuvarlandı ve uyudu. ( odamızda kamera var ordan izliyoruz ) bu şekilde devam ettik. 8. Aya gelince muhtesem bir dis cikarma ( ustte 4 dis ayni anda çıktı) ve uykuya direnme ayrılık kaygısı ile birleşen bir atak dönemine girdik. Uykuya asiri direndiği günler oldu. Bazen gece uykusuna saat 10 da gectigi günler oldu. Gunduz uykularina uyumak istemediği oldu. Ama asla yatak odasından çıkmadık. Düzenimizi bozmadık. Tüm bu aksilikler yaşanmıyor gibi duzenimize devam ettik. 9. Ayda bebegim emeklemeye ve ayaga kalkmaya basladi. Gece bunlari tekrarlamak için sürekli uyanıp ayağa kalkiyordu. Asla müdahale etmedik. Ayaga kalkti 5 10 dk ayakta durdu. Mizmizlandigi oldu. Asla odaya girmedik. Sonunda kendisi yatip uyudu. Yapılan en büyük yanlışlardan biri de bebek gak dedigi anda odaya girmek ve bebegi kucaklamak. Benim de cok yaptığım birseydi. Eger bebeginiz katıla katıla aglamıyorsa 5 dk ona müsade edin. Bırakın mizmizlanip aglama isteğini gerceklestirsin. Asiri ağlama durumunda müdahale edin. Bebekler de gun içinde stres olur ve duygularını ağlayarak disa vurur. Bırakın ağlasın susturmaya çalışmayın. Aglama siddetlenirse destek olun.
Biz simdi 11 aylik olduk. Uyku saatlerimiz hemen hemen ayni sadece gunduz uyku sürelerimiz 1 saat kadar azaldı. Ve bebeğinizin son gunduz uykusundan en geç 17.00 da uyanmış olduğundan emin olun. Yani diyelim saat 4 de uyudu saat 6 ya kadar uyutmayin. En geç 17.00 de uyansin ki gece uykusuna geçişi geç saate kalmasin. Bebeginizin uyku ortami gece gündüz los ve karanlık olsun. Bu da cok önemli. Ve sessiz tabii ki.
Simdilik aklima gelenler bunlar. Sorunuz olursa yardımcı olurum umarım herkes faydasını görür.
Surekli uyku egitimi postlari acildigi için bu postu aciyorum. Hayrini görün kizceler🌸